Pytanie: Dla których uczniów należy organizować zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu wymienione w rozporządzeniu w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej?
Odpowiedź: Zasadniczo, zajęcie te powinny być zorganizowane dla każdego ucznia, który wymaga pogłębionych działań związanych z wyborem dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej.
Zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Zgodnie z § 18 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu uzupełniają działania szkoły w zakresie doradztwa zawodowego w szkole.
Dla kogo organizować zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu?
W przepisach nie wskazano, dla których uczniów powinny być zorganizowane zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu. Ponieważ są to zajęcia organizowane w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, to należy uznać, że zajęcia te powinny być zorganizowane dla uczniów, u których rozpoznano potrzebę dodatkowych działań w zakresie doradztwa zawodowego. W szczególności zaś w przypadku uczniów:
- z niepełnosprawnością,
- z niedostosowaniem społecznym,
- z zagrożeniem niedostosowaniem społecznym;
- z zaburzeniami zachowania lub emocji;
- ze szczególnymi uzdolnieniami,
- ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się;
- z deficytami kompetencji i zaburzeń sprawności językowych;
- z chorobą przewlekłą,
- którzy przeżyli sytuacje kryzysowe lub traumatyczne,
- z niepowodzeniami edukacyjnymi,
- doświadczających zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi;
- doświadczających trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
Oznacza to, że mogą one być prowadzone dla uczniów posiadających opinię lub orzeczenie wydane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną, ale również dla innych uczniów, u których rozpoznano taką potrzebę.
W jakiej formie organizować zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu?
Przepisy nie wskazują, w jakiej formie powinny być prowadzone zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu. Ponieważ celem doradztwa zawodowego jest:
- wspieranie uczniów w procesie przygotowania ich do świadomego i samodzielnego wyboru kolejnego etapu kształcenia i zawodu, z uwzględnieniem ich zainteresowań, uzdolnień i predyspozycji zawodowych,
- zapoznawanie z wybranymi zawodami oraz pobudzanie i rozwijanie zainteresowań i uzdolnień,
- kształtowanie pozytywnych postaw wobec pracy i edukacji,
to w zależności od potrzeb uczestników tych zajęć, w mojej ocenie mogą one mieć formę zajęć praktycznych, pozwalających uczniom rozpoznawać swoje predyspozycje i dokonywać wyboru kierunku kształcenia i zawodu.
Przeczytaj również:
Marzenna Czarnocka
Autor: Marzenna Czarnocka
Dyrektor poradni psychologiczno-pedagogicznej, wykładowca kursów dla nauczycieli i kadry zarządzającej placówek oświatowych.