Dla kogo przeznaczone są zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu?

Marzenna Czarnocka

Autor: Marzenna Czarnocka

Dodano: 27 lutego 2023
Pytanie: Dla których uczniów należy organizować zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu wymienione w rozporządzeniu w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej?
Odpowiedź: Zasadniczo, zajęcie te powinny być zorganizowane dla każdego ucznia, który wymaga pogłębionych działań związanych z wyborem dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej.

Zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Zgodnie z § 18 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r.  w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu uzupełniają działania szkoły w zakresie doradztwa zawodowego w szkole. 

Dla kogo organizować zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu?

W przepisach nie wskazano, dla których uczniów powinny być zorganizowane zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu. Ponieważ są to zajęcia organizowane w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, to należy uznać, że zajęcia te powinny być zorganizowane dla uczniów, u których rozpoznano potrzebę dodatkowych działań w zakresie doradztwa zawodowego. W szczególności zaś w przypadku uczniów:

  • z niepełnosprawnością,
  • z niedostosowaniem społecznym,
  • z zagrożeniem niedostosowaniem społecznym;
  • z zaburzeniami zachowania lub emocji;
  • ze szczególnymi uzdolnieniami,
  • ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się;
  • z deficytami kompetencji i zaburzeń sprawności językowych;
  • z chorobą przewlekłą,
  • którzy przeżyli sytuacje kryzysowe lub traumatyczne,
  • z niepowodzeniami edukacyjnymi,
  • doświadczających zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi;
  • doświadczających trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.

Oznacza to, że mogą one być prowadzone dla uczniów posiadających opinię lub orzeczenie wydane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną, ale również dla innych uczniów, u których rozpoznano taką potrzebę.

W jakiej formie organizować zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu?

Przepisy nie wskazują, w jakiej formie powinny być prowadzone zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu. Ponieważ celem doradztwa zawodowego jest:

  • wspieranie uczniów w procesie przygotowania ich do świadomego i samodzielnego wyboru kolejnego etapu kształcenia i zawodu, z uwzględnieniem ich zainteresowań, uzdolnień i predyspozycji zawodowych,
  • zapoznawanie z wybranymi zawodami oraz pobudzanie i rozwijanie zainteresowań i uzdolnień,
  • kształtowanie pozytywnych postaw wobec pracy i edukacji,

to w zależności od potrzeb uczestników tych zajęć, w mojej ocenie mogą one mieć formę zajęć praktycznych, pozwalających uczniom rozpoznawać swoje predyspozycje i dokonywać wyboru kierunku kształcenia i zawodu.

Przeczytaj również:

Marzenna Czarnocka
Dodano: 27 lutego 2023

Autor: Marzenna Czarnocka

Dyrektor poradni psychologiczno-pedagogicznej, wykładowca kursów dla nauczycieli i kadry zarządzającej placówek oświatowych.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy