Poznaj 6 planowanych zmian, które od września mają objąć WWRD.
Celem zmian w projektowanym rozporządzeniu jest zapewnienie dzieciom niepełnosprawnym odpowiednich do ich potrzeb oddziaływań polegających na pobudzaniu rozwoju psychoruchowego i społecznego. Obszary zmian:
1. Uszczegółowiono zadania zespołu wczesnego wspomagania w zakresie współpracy z rodzicami dziecka, z pomiotem leczniczym i ośrodkiem pomocy społecznej – wśród podmiotów, z którymi współpracuje zespół, wskazano także przedszkole, inną formę wychowania przedszkolnego, oddział przedszkolny w szkole podstawowej oraz inne podmioty, w których dziecko jest objęte oddziaływaniami terapeutycznymi.
2. Doprecyzowano warunki, jakie musi spełniać jednostka oświaty, w której organizowane jest wczesne wspomaganie – jednostka musi zatrudniać kadrę posiadającą kwalifikacje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 2 Karty Nauczyciela oraz dysponować pomieszczeniami do zajęć indywidualnych i grupowych, wyposażonymi w sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne.
3. Wskazano, że zespół, we współpracy z rodzicami, określa cele rozwojowe ukierunkowane na poprawę funkcjonowania dziecka, wzmacnianie jego uczestnictwa w życiu społecznym i przygotowanie do nauki w szkole, likwidację barier utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu społecznym – zespół nadal będzie szczegółowo dokumentował działania prowadzone w ramach indywidualnego programu wczesnego wspomagania, proponuje się, aby dokumentacja ta zawarta była w arkuszu obserwacji dziecka, który zawiera ocenę sprawności dziecka w zakresie: motoryki dużej, motoryki małej, percepcji, komunikacji, rozwoju emocjonalnego i zachowania, a także ocenę postępów oraz trudności w funkcjonowaniu.
4. Wskazano, że potrzeby rozpoznawane są w kontekście funkcjonowania dziecka i jego rodziny, pomoc ukierunkowana na rozwijanie aktywności i uczestnictwa dziecka w życiu społecznym oraz likwidowanie barier w środowisku ograniczającym jego funkcjonowanie. Zaproponowano, aby zajęcia w ramach WWRD prowadzone były w formie grupowej, z udziałem rodzin lub innych dzieci objętych wczesnym wspomaganiem.
5. Wskazano, że miesięczny wymiar godzin zajęć wczesnego wspomagania ustala dyrektor w zależności od potrzeb i możliwości psychofizycznych dziecka określonych przez zespół. Natomiast, w przypadkach uzasadnionych potrzebami dziecka i jego rodziny, za zgodą organu prowadzącego przedszkole, szkołę, ośrodek, poradnię lub inną formę wychowania przedszkolnego, miesięczny wymiar godzin zajęć wczesnego wspomagania może być wyższy niż 8 godzin. Tak jak do tej pory, zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu,
6. Określono zakres współpracy zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z podmiotem leczniczym w celu zintegrowania wielodyscyplinarnych oddziaływań i wsparcia, które udzielane jest dziecku. Współpraca ma obejmować diagnozę potrzeb dziecka, wsparcie medyczno-rehabilitacyjne oraz zapewnienie sprzętu specjalistycznego, w tym zaopatrzenia ortopedycznego, a także opieki zdrowotnej nad dzieckiem i jego rodziną oraz porad i konsultacji dotyczących wspomagania rozwoju dziecka.