W dniu 1 września w życie wchodzą zmiany w przepisach prawa oświatowego na rok szkolny 2021/2022. Sprawdź, które akty prawa zostały znowelizowane i na czym polegają zmiany.
Indywidualne nauczanie dzieci i młodzieży |
|
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 28 sierpnia 2014 r. w sprawie indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz.U. z 2014 r. poz. 1157 ze zm.). |
Przedłużono obowiązywanie zasady stanowiącej, że zajęcia nauczania indywidualnego oraz indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego można prowadzić bez konieczności bezpośredniego kontaktu (tj. w formie zdalnej). Przeczytaj: W roku szkolnym 2021/2022 nauczanie indywidualne można realizować zdalnie |
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz.U. z 2017 r. poz. 1616 ze zm.). |
|
Lista lektur, podstawy programowe |
|
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego (Dz.U. z 2020 r. poz. 991 ze zm.). |
Ustalona została podstawa programowa przedmiotu historia tańca. Będzie to jeden z przedmiotów, które w liceach i technikach będą mogły być realizowane w zakresie rozszerzonym. Szkoły będą mogły uwzględnić w planie nauczania zajęcia z tego przedmiotu od roku szkolnego 2023/2024. Przeczytaj: Nowy kanon lektur. Zmiana trzech rozporządzeń |
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz.U. z 2018 r. poz. 467 ze zm.). |
|
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356 ze zm.). |
Wprowadzono nowy kanon lektur szkolnych. Zmiany dotyczą wszystkich etapów kształcenia. Nowa lista lektur będzie obowiązywała w:
Przeczytaj: Nowy kanon lektur. Zmiana trzech rozporządzeń |
Świadectwa ukończenia szkoły |
|
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 27 sierpnia 2019 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków (Dz.U. z 2019 r. poz. 1700 ze zm.). |
Zmiana rozporządzenia była wymuszona koniecznością dostosowania zasad postępowania z dokumentami publicznymi. Obecnie świadectwa ukończenia szkoły oraz duplikaty tych świadectw będzie można wypełniać tylko w postaci elektronicznej (komputerowo). |
Placówki doskonalenia nauczycieli |
|
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 28 maja 2019 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U. z 2019 r. poz. 1045 ze zm.). |
Możliwość prowadzenia kursów kwalifikacyjnych w zakresie:
Przeczytaj: Doskonalenie nauczycieli w formie kursów kwalifikacyjnych – będą zmiany w przepisach |
Specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze i specjalne ośrodki wychowawcze |
|
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 11 sierpnia 2017 r. w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania (Dz.U. z 2017 r. poz. 1606 ze zm.). |
Zmiany miały na celu rozróżnienie w przepisach specyfiki pracy specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych i specjalnych ośrodków wychowawczych. Ponadto wprowadzono zmiany dotyczące liczby wychowanków w grupie wychowawczej oraz zasad sprawowania opieki nocnej. Przeczytaj: Będą zmiany w przepisach o specjalnych ośrodkach wychowawczych i specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych |
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 2 listopada 2015 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz.U. z 2015 r. poz. 1872 ze zm.). |
|
Program „Aktywna tablica” |
|
Rozporządzenie Rady Ministrów z 23 października 2020 r. w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu realizacji Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020-2024 – „Aktywna tablica" (Dz.U. z 2020 r. poz. 1883 ze zm.). |
Zmiany Programu dotyczą w szczególności wydłużenia w terminów składania wniosków do 4 września 2021 r. dla szkół i 14 września 2021 r. dla organów prowadzących szkoły. |
Opracowanie: Marta Wysocka