Będą zmiany w przepisach o specjalnych ośrodkach wychowawczych i specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych

Dodano: 27 lipca 2021
Będą zmiany w przepisach o specjalnych ośrodkach wychowawczych i specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych

Do konsultacji trafiły projekty rozporządzeń określających zasady działania specjalnych ośrodków wychowawczych i specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych. Sprawdź, co ma się zmienić.

W piątek 23 lipca 2021 r. na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji opublikowano dwa projekty rozporządzeń:

  • projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki zmieniającego rozporządzenie w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach,
  • projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki zmieniającego rozporządzenie w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania.

Celem zmian planowanych w obu projektach jest doprowadzenie do rozróżnienia w przepisach specyfiki pracy specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych i specjalnych ośrodków wychowawczych.

Proponowane rozwiązania dotyczą przede wszystkim specjalnych ośrodków wychowawczych. Przewiduje się usprawnienie funkcjonowania tych ośrodków.

Rodzice będą mieli możliwość wybrania placówki dla dziecka

Do specjalnych ośrodków wychowawczych będą przyjmowane dzieci i młodzież:

  • niesłyszące i słabosłyszące,
  • niewidome i słabowidzące,
  • z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
  • z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym,
  • z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
  • z niepełnosprawnościami sprzężonym,
  • zagrożone niedostosowaniem społecznym,

które z powodu niepełnosprawności lub zagrożenia niedostosowaniem społecznym nie będą mogły uczęszczać do szkoły w miejscu zamieszkania.

Taka zmiana umożliwi rodzicom dzieci wymagających specjalnych oddziaływań wychowawczych dokonanie wyboru odpowiedniej dla dziecka placówki. Pozwoli to bowiem na pozostawienie dziecka w szkole przy jednoczesnym skorzystaniu z możliwości wsparcia, jakie umożliwia pobyt w specjalnym ośrodku wychowawczym.

Dziecko będzie mogło uczęszczać do specjalnego ośrodka wychowawczego w miejscu zamieszkania

Dodatkowo, w uzasadnionych przypadkach ww. grupa dzieci i młodzieży będzie mogła uczęszczać do specjalnego ośrodka wychowawczego położonego w ich miejscu zamieszkania.

Dzieci i młodzież przebywające w specjalnym ośrodku wychowawczym uzyskają dzięki temu specjalistyczne wparcie, które będzie służyć zwiększaniu ich szans edukacyjnych.

Pobyt w specjalnym ośrodku wychowawczym do 21 roku życia

Nowe rozwiązania przewidują wydłużenie możliwości pobytu dzieci i młodzieży zagrożonych niedostosowaniem społecznym w specjalnym ośrodku wychowawczym. Obecnie pobyt możliwy jest do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym wychowanek kończy 18. rok życia.

W projektach proponuje się wydłużenie możliwości pobytu w ww. ośrodku do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym wychowanek kończy 21. rok życia. Dzieciom i młodzieży umożliwi to pobyt w specjalnym ośrodku wychowawczym do ukończenia etapu edukacyjnego, na który zostało wydane orzeczenie, i ukończenie szkoły ponadpodstawowej.

W grupie wychowawczej maksymalnie 12 wychowanków

Projekty przewidują również określenie maksymalnej liczby wychowanków w grupie wychowawczej w specjalnym ośrodku wychowawczym. Proponuje się, aby liczba ta wynosiła do 12 wychowanków. Jest to zgodne z maksymalną liczbą wychowanków w grupie wychowawczej w młodzieżowym ośrodku wychowawczym i młodzieżowym ośrodku socjoterapii, których wychowankowie również wymagają szczególnego wsparcia i uwagi oraz wzmożonych oddziaływań.

W przypadku specjalnych ośrodków wychowawczych, wychowankowie uczęszczają do różnych szkół poza ośrodkiem. Wynika z tego konieczność innego rozplanowania pracy wychowawczej, a tym samym innej liczebności grupy wychowawczej niż mają w szkole.

Określenie maksymalnej wielkości grupy wychowawczej do 12 wychowanków pozwoli na zapewnienie wychowankom wystarczającej i efektywnej opieki wychowawczej.

Opieka w porze nocnej bez udziału wychowawców grup wychowawczych

Wejście w życie projektowanych przepisów zakłada odstąpienie od wskazywania, że opieka nocna w specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym i specjalnym ośrodku wychowawczym (w przypadku gdy przebywa w nich do 48 wychowanków) jest sprawowana również przez wychowawcę grupy wychowawczej.

Wymóg zapewnienia wychowawcy grupy wychowawczej będzie dotyczył ośrodków, w których przebywa powyżej 48 wychowanków.

Zmiana ta jest podyktowana potrzebą uwolnienia wysoko wykwalifikowanej kadry jaką są wychowawcy grupy wychowawczej z obowiązku dozoru nocnego na rzecz efektywnej pracy wychowawczej w ciągu dnia. Odejście od tego wymogu nie wpłynie negatywnie na poziom bezpieczeństwa i opieki nad wychowankami. Zaproponowano, by opieka w porze nocnej musiała być sprawowana w sposób zapewniający nadzór nad wychowankami oraz ich bezpieczeństwo, gwarantuje zapewnienie właściwej opieki wychowankom.

Co z zatwierdzonymi już arkuszami organizacyjnymi?

Ze względu na ustalone i zatwierdzone już przez organ prowadzący arkusze organizacji publicznych specjalnych ośrodków wychowawczych i publicznych specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych na rok szkolny 2021/2022, wprowadzona zostanie możliwość zmiany tych arkuszy w zakresie liczby wychowanków w grupie wychowawczej oraz organizacji opieki w porze nocnej.

W przypadku wprowadzenia zmian w arkuszach organizacji, zmienione arkusze będą przedstawiane ponownie do zaopiniowania kuratorowi oświaty zgodnie z art. 51 ust. 1 pkt 12 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, a następnie – do zatwierdzenia organowi prowadzącemu w terminie do dnia 30 września 2021 r.

Źródło:

  • Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki zmieniającego rozporządzenie w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (projekt z 22 lipca 2021 r.),
  • Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki zmieniającego rozporządzenie w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania (projekt z 22 lipca 2021 r.).

Tematyka

Sprawdź inne serwisy