Do MEN wpłynęła interpelacja w sprawie skutków wprowadzenia zakazu zadawania prac domowych. Jej autorzy pytają o pierwsze wyniki wprowadzenia zmian, ich konsekwencje dla nauczycieli, uczniów i ich rodziców oraz o plany na przyszłość. Zakaz zadawania prac domowych od początku budził liczne kontrowersje i budzie je do dzisiaj. Zapoznaj się z odpowiedziami MEN.
W interpelacji MEN zadano następujące pytania (kluczowe dla oceny skuteczności polityki zakazu zadawania prac domowych):
Jakie są wyniki i dane pierwszych badań dotyczących zakazu prac domowych? |
|
Jakie są konsekwencje wprowadzenia zakazu według środowisk nauczycielskich i rodziców? |
|
Jakie plany ma ministerstwo w obliczu pojawiających się kontrowersji? |
|
Na początku odpowiedzi na interpelację MEN przypomina jakie zmiany – w zakresie prac domowych – wprowadziło rozporządzenie zmieniające w sprawie oceniania. Są to:
klasy I–III szkoły podstawowej |
niezadawanie pisemnych (z wyłączeniem ćwiczeń z zakresu motoryki małej) i praktyczno-technicznych prac domowych do wykonania przez ucznia w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych |
klasy IV–VIII szkoły podstawowej |
|
Oznacza to:
jedynie ograniczenie zadawania pisemnych i praktyczno-technicznych prac domowych – w klasach I-III szkoły podstawowej (przy pozostawieniu możliwości zadawania prac w zakresie ćwiczeń usprawniających motorykę małą);
że nauczyciele nadal mogą zadawać tego rodzaju prace domowe według własnego uznania (jednak uczeń zamiast oceny otrzyma informację zwrotną na temat wykonania pracy domowej) – w klasach IV-VIII szkoły podstawowej.
MEN podkreśla, że powyższe zmiany funkcjonują w praktyce od niedawna i jego działania skierowane są aktualnie w stronę wspierania nauczycieli w organizacji nowego procesu dydaktycznego.
Na stronie Instytut Badań Edukacyjnych dostępne są informatory zawierające:
przykładowe rozwiązania i dobre praktyki przydatne w zadawaniu prac domowych zgodnie z wymogami rozporządzenia;
wnioski, jakie płyną z badań naukowych na temat prac domowych.