Skutki zakazu zadawania prac domowych – MEN odpowiada

Dodano: 3 grudnia 2024
Skutki zakazu zadawania prac domowych – MEN odpowiada

Do MEN wpłynęła interpelacja w sprawie skutków wprowadzenia zakazu zadawania prac domowych. Jej autorzy pytają o pierwsze wyniki wprowadzenia zmian, ich konsekwencje dla nauczycieli, uczniów i ich rodziców oraz o plany na przyszłość. Zakaz zadawania prac domowych od początku budził liczne kontrowersje i budzie je do dzisiaj. Zapoznaj się z odpowiedziami MEN.

W interpelacji MEN zadano następujące pytania (kluczowe dla oceny skuteczności polityki zakazu zadawania prac domowych):

Jakie są wyniki i dane pierwszych badań dotyczących zakazu prac domowych?

  • Jakie badania zostały przeprowadzone w celu oceny wpływu tej decyzji na proces nauczania? Proszę o przedstawienie trzech pierwszych wyników statystycznych obrazujących efekty tego rozwiązania.

  • Jakie są wnioski płynące z tych badań dotyczące motywacji uczniów do nauki oraz jakości przyswajania i utrwalania materiału?

  • Czy istnieją badania porównujące zaangażowanie uczniów przed i po wprowadzeniu zakazu, a jeśli tak, jakie są ich kluczowe ustalenia?

Jakie są konsekwencje wprowadzenia zakazu według środowisk nauczycielskich i rodziców?

  • Czy ministerstwo posiada informacje na temat wzrostu liczby sprawdzianów i kartkówek w odpowiedzi na zakaz prac domowych? Jeśli tak, jakie są dokładne dane w tej kwestii?

  • Jakie opinie na temat tej zmiany wyrażają nauczyciele, w szczególności ci, którzy wcześniej stosowali prace domowe jako sposób utrwalania wiedzy? Jakie są główne zastrzeżenia zgłaszane przez nauczycieli?

  • Jakie sygnały płyną od rodziców? Czy ministerstwo odnotowało zwiększenie liczby dzieci korzystających z płatnych korepetycji oraz wzrost obowiązków edukacyjnych, które spadają na rodziców?

Jakie plany ma ministerstwo w obliczu pojawiających się kontrowersji?

  • Czy Ministerstwo Edukacji Narodowej zamierza zrewidować lub zmodyfikować zakaz prac domowych w przypadku potwierdzenia jego negatywnych skutków? Jeśli tak, jakie zmiany są rozważane?

  • Czy istnieją alternatywne propozycje lub programy, które mogą zrównoważyć potrzeby edukacyjne uczniów oraz uwzględnić głosy rodziców i nauczycieli?

  • W jaki sposób ministerstwo zamierza zapewnić, że decyzje w zakresie edukacji będą podejmowane na podstawie rzetelnych i obiektywnych analiz, a nie populistycznych rozwiązań?

MEN odpowiada na pytania o skutki zakazu zadawania prac domowych

Na początku odpowiedzi na interpelację MEN przypomina jakie zmiany – w zakresie prac domowych – wprowadziło rozporządzenie zmieniające w sprawie oceniania. Są to:

klasy I–III szkoły podstawowej

niezadawanie pisemnych (z wyłączeniem ćwiczeń z zakresu motoryki małej) i praktyczno-technicznych prac domowych do wykonania przez ucznia w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych

klasy IV–VIII szkoły podstawowej

  • brak obowiązku wykonania pisemnych i praktyczno-technicznych prac domowych zadawanych przez nauczyciela do wykonania w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych oraz

  • nieocenianie wykonania albo niewykonania pracy domowej przez ucznia

Oznacza to:

  1. jedynie ograniczenie zadawania pisemnych i praktyczno-technicznych prac domowychw klasach I-III szkoły podstawowej (przy pozostawieniu możliwości zadawania prac w zakresie ćwiczeń usprawniających motorykę małą);

  2. że nauczyciele nadal mogą zadawać tego rodzaju prace domowe według własnego uznania (jednak uczeń zamiast oceny otrzyma informację zwrotną na temat wykonania pracy domowej) – w klasach IV-VIII szkoły podstawowej.

MEN podkreśla, że powyższe zmiany funkcjonują w praktyce od niedawna i jego działania skierowane są aktualnie w stronę wspierania nauczycieli w organizacji nowego procesu dydaktycznego.

Na stronie Instytut Badań Edukacyjnych dostępne są informatory zawierające:

  • przykładowe rozwiązania i dobre praktyki przydatne w zadawaniu prac domowych zgodnie z wymogami rozporządzenia;

  • wnioski, jakie płyną z badań naukowych na temat prac domowych.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy