Apel do MEN o regulacje dotyczące higieny cyfrowej w szkołach

Dodano: 2 grudnia 2024
Apel do MEN o regulacje dotyczące higieny cyfrowej w szkołach

Grupa terapeutów i naukowców zwróciła się do Ministerstwa Edukacji Narodowej z apelem o ustanowienie jednolitych zasad higieny cyfrowej w polskich placówkach edukacyjnych. Specjaliści podkreślają, że nadmierne korzystanie z urządzeń mobilnych przez dzieci prowadzi do poważnych problemów zdrowotnych, w tym uzależnień, zaburzeń snu oraz spadku koncentracji. W piśmie do MEN wzywają do wprowadzenia ogólnopolskiego zakazu używania telefonów komórkowych w żłobkach, przedszkolach i szkołach podstawowych. Wyjątkiem miałby być sprzęt wykorzystywany do zajęć edukacyjnych.

Specjaliści z różnych dziedzin apelują do Ministerstwa Edukacji Narodowej o wdrożenie jednolitych zasad dotyczących używania urządzeń cyfrowych, w tym telefonów komórkowych, w polskich placówkach edukacyjnych. Petycja, którą podpisali terapeuci i naukowcy, wzywa do wprowadzenia centralnych regulacji, które obejmą żłobki, przedszkola i szkoły podstawowe, zapewniając tym samym ochronę zdrowia psychicznego i fizycznego dzieci oraz młodzieży.

W piśmie skierowanym do MEN eksperci podkreślają rosnący problem uzależnienia od technologii, którego skutki widać w postaci problemów zdrowotnych oraz rozwojowych wśród dzieci i młodzieży. Badania pokazują alarmujące statystyki dotyczące użytkowania urządzeń mobilnych przez najmłodszych, a także negatywne konsekwencje nadmiernego korzystania z internetu i mediów społecznościowych.

Regulacje dotyczące higieny cyfrowej powinny być jednolite dla wszystkich szkół

Zgodnie z petycją, konieczne jest wprowadzenie ogólnopolskiego zakazu korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń cyfrowych (poza celami edukacyjnymi) w szkołach i przedszkolach. Jej autorzy chcą odejścia od dowolności szkół w tym zakresie. Propozycja ta ma na celu poprawę dobrostanu dzieci i młodzieży oraz minimalizowanie ryzyka związanych z cyberzaburzeniami, depresją, uzależnieniami i zagrożeniami wynikającymi z nadmiernego kontaktu z technologią. Podpisani pod apelem przypominają także o przykładach z innych krajów, które wprowadziły podobne regulacje, potwierdzając ich pozytywny wpływ na zdrowie uczniów.

W odpowiedzi na te obawy, wiceminister edukacji zapowiedziała analizowanie sytuacji i konsultacje z ekspertami, podkreślając konieczność wyważonego podejścia do tematu technologii w edukacji.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy