Według Rzeczniczki Praw Dziecka konieczne jest opracowanie programu systemowej edukacji medialnej dzieci i młodzieży. W związku z tym skierowała do MEN wystąpienie generalne w sprawie edukacji medialnej w szkołach. Przeczytaj, jakie potrzeby zauważono w tym zakresie.
Z badań wynika, że ponad 40 proc młodych osób uważa, że w szkołach nie naucza się w sposób wystarczający krytycznego myślenia, ani nie przekazuje wystarczającej wiedzy na temat mediów i demokracji. Uczniowie nie potrafią wyszukiwać i selekcjonować rzetelnych informacji w internecie.
RPD zauważa potrzeby:
rozwijania kompetencji medialnych młodych ludzi (szczególnie narażonych na wpływ nowych mediów). Powinno to stać się priorytetem dla edukacji cyfrowej dzieci i młodzieży. Należy pamiętać, że dzieci z rodzin o niższym statusie materialnym często mają gorszy dostęp do technologii oraz ograniczoną pomoc dorosłych;
opracowania i przyjęcia rozwiązań edukacyjnych wyrównujących szanse, tak aby umożliwić wszystkim dzieciom zdobycie wiedzy oraz umiejętności w zakresie świadomego korzystania z mediów i nowoczesnych technologii;
wyjaśniania dzieciom i młodzieży, jak działa sztuczna inteligencja, jaki wpływ wywiera na codzienność oraz jakie niesie ze sobą szanse i zagrożenia.
Wystąpienie Generalne RPD do MEN z 23 kwietnia 2025 r., ZEC.401.4.2025.IL.
Badania National Literacy Trust (Wielka Brytania).