Projekt ustawy o wsparciu dzieci, uczniów i rodzin

Dodano: 2 maja 2023
Projekt ustawy o wsparciu dzieci, uczniów i rodzin

Ministerstwo Edukacji i Nauki przypomina, że prowadzi prace nad przygotowaniem systemowych rozwiązań w zakresie wsparcia dzieci, uczniów i rodzin. Projekt ustawy stanowi odpowiedź na bariery w dostępie do wczesnej pomocy. Sprawdź, nad jakimi rozwiązaniami pracuje MEiN i kiedy poznamy projekt ustawy.

Zdaniem resortu edukacji, w celu podniesienie jakości kształcenia dla wszystkich dzieci i uczniów, konieczne jest wprowadzenie do porządku prawnego nowych, kompleksowych rozwiązań prawnych, korygujących i uzupełniających istniejący system wspierania rozwoju dzieci i uczniów.

Rozwiązania te powinny być ukierunkowane na:

  • podnoszenie jakości kształcenia wszystkich uczniów,
  • wspieranie rozwoju osobowego każdego dziecka,
  • wzmacnianie potencjału rodziny oraz
  • uruchamianie zasobów w środowisku pozarodzinnym dziecka lub ucznia (żłobku, przedszkolu, poradni psychologiczno-pedagogicznej i innych instytucjach i podmiotach działających lokalnie).

Aby system wsparcia był skuteczny, musi uwzględniać działania na poziomie centralnym, lokalnym oraz rodziny i samego dziecka lub ucznia. Konieczne jest również zapewnienie współpracy sektorów oświaty, zdrowia, wspierania rodziny oraz zabezpieczenia społecznego.

Jakie są cele przyjęcia ustawy o wsparci dzieci, uczniów i rodzin?

Sformułowano osiem celów zmian legislacyjnych, których wprowadzenie jest konieczne dla podniesienia jakości kształcenia dzieci i uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi. Zakłada się, że w efekcie zmian sytuacja będzie wyglądała następująco:

  1. świadomość społeczna na temat praw osób z niepełnosprawnością jest wysoka, a terminologia w przepisach oparta na tych prawach jest zrozumiała i stanowi podstawę wspólnego rozumienia założeń edukacji włączającej i sposobu jej realizacji w praktyce;
  2. szkoły wspierają wszystkich uczniów w przechodzeniu wspólnie z rówieśnikami na kolejne etapy kształcenia oraz w wejściu w dorosłe życie, stając się dzięki temu katalizatorami włączenia społecznego;
  3. mechanizmy finansowania wspierają podział zasobów w sposób zgodny z potrzebami uczniów bez potrzeby ich etykietowania i koncentrują się na zwiększaniu zdolności szkół do odpowiadania na zróżnicowane potrzeby i włączenie społeczne wszystkich uczniów;
  4. kształcenie, doskonalenie i rozwój zawodowy nauczycieli (w tym w zakresie postaw, wiedzy, kompetencji i umiejętności) umożliwiają stosowanie w praktyce spersonalizowanego podejścia w nauczaniu oraz zapewnienie wsparcia wszystkim uczniom w celu podniesienia poziomu ich osiągnięć, zarówno w realizacji wymagań edukacyjnych, jak i w innych obszarach rozwoju osobowego uczniów;
  5. system oceniania wspiera wszystkich uczniów w uczeniu się; dostrzegane są zarówno postępy w realizacji wymagań edukacyjnych, jak i inne osiągnięcia ucznia; nauczyciele rozpoznają bariery w uczeniu się i zapewniają uczniom wsparcie, realizując w sposób elastyczny programy nauczania; udzielenie wsparcia nie jest uwarunkowane posiadaniem przez ucznia formalnego dokumentu (zaświadczenia lekarskiego, opinii lub orzeczenia);
  6. szkoły wykorzystują elastyczne podejście w realizacji programów nauczania, aby zapewnić uczniom spersonalizowaną naukę i wsparcie. Uczniowie, rodzice, specjaliści z różnych dziedzin oraz lokalne instytucje i organizacje współpracują ze szkołą w celu zaplanowania i realizacji odpowiedniego wsparcia potrzebnego do osiągania postępów;
  7. placówki specjalne, dzięki wykorzystaniu swoich doświadczeń i wiedzy w zakresie pracy z uczniami z niepełnosprawnościami i posiadającymi inne złożone potrzeby pełnią dodatkowo nową rolę, wspierając przedszkola i szkoły ogólnodostępne i integracyjne w sposób, który zwiększy możliwości szkół ogólnodostępnych w zakresie włączania wszystkich osób uczących się;
  8. realizacja zadań w zakresie zapewniania wsparcia i jego efektywność jest monitorowana, zgodnie z przyjętymi standardami i wskaźnikami uzgodnionymi z zainteresowanymi.

Jak wyjaśnia MEiN, nowe rozwiązania mają służyć podnoszeniu jakości kształcenia uwzględniającego zróżnicowanie potrzeb rozwojowych i edukacyjnych na kolejnych etapach edukacyjnych. Przygotowywane rozwiązania uwzględnią również postulaty związane z poprawą sytuacji dzieci i młodzieży doświadczających problemów psychicznych i objętych opieką psychiatryczną.

Planowany termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów to IV kwartał 2024 r.

Źródła:

Opracowanie: Marta Wysocka

Tematyka

Sprawdź inne serwisy