
Wiosną 2024 r. zlikwidowano obowiązkowe i oceniane zadania domowe w klasach I–III szkół podstawowych. Natomiast w klasach IV–VIII wprowadzono nieobowiązkowe prace domowe z informacją zwrotną zamiast ocen. Zmiany te, do tej pory, budzą liczne wątpliwości i kontrowersje. Sprawdź, jak dzisiaj MEN odpowiada na pytania dotyczące oceny efektów reformy oświatowej z 2024 r.
Ograniczenia w zadawaniu prac domowych wprowadzone w ramach reformy oświatowej w 2024 r. ma na celu zmniejszenie obciążenia uczniów i pozytywne efekty w procesie kształcenia. W interpelacji poselskiej zapytano MEN o ocenę efektów wprowadzonych zmian i dalsze planowane działania w tym zakresie.
Na początku MEN podkreśliło, że wielokrotnie wyjaśniano już, że nie wprowadzono zakazu zadawania prac domowych. Wprowadzono natomiast ograniczenie zadawania uczniom szkół podstawowych jedynie dwóch wybranych rodzajów prac domowych –pisemnych i praktyczno-technicznych.
Zgodnie ze znowelizowanymi przepisami:
MEN podkreśla, że ograniczenia te nie znoszą obowiązku uczenia się w domu.
Ponadto Karta Nauczyciela daje nauczycielowi prawo wyboru metod nauczania, które uważa za niezbędne do zrealizowania:
W związku z powyższymi uprawnieniami nadanymi nauczycielom przez Kartę Nauczyciela:
1) W klasach I – III – można zadawać wszelkie prace domowe, które przyczyniają się do rozwoju motoryki małej i stają się dla ucznia obowiązkowe do zrealizowania. Wówczas takie prace domowe powinny odnosić się do efektów kształcenia, które uczeń musi osiągnąć na koniec I etapu edukacyjnego.
2) W kasach IV – VIII nauczyciel może wymagać od ucznia realizacji wszelkich innych form pracy domowej takich jak:
W przypadku wykonanych prac pisemnych i praktyczno-technicznych w klasach IV–VIII, nauczyciel przekazuje uczniowi informację zwrotną. Taka informacja wskazuje uczniowi co robi dobrze, a co wymaga poprawy oraz jak powinien on dalej się uczyć.
Ocena efektów wprowadzenia powyższych zmian jest dokonywana na bieżąco. Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytutu Badawczy (IBE-PIB) dokonał analizy praktycznego zastosowania przez nauczycieli ograniczenia zadawania uczniom szkół podstawowych dwóch wybranych rodzajów prac domowych. Ponadto W Ministerstwie Edukacji Narodowej trwa obecnie analiza możliwych modyfikacji aktualnie obowiązujących rozwiązań.