Godzina dostępności nauczycieli, tzw. godzina czarnkowa została wprowadzona w 2022 roku. Miała to być 1 dodatkowa godzina w tygodniu, którą nauczyciel spędza w szkole i może ją przeznaczyć na konsultację z uczniami lub innymi nauczycielami. W praktyce, wielu pedagogów uważa ją za fikcję, która nie odpowiada na realne potrzeby. Sprawdź, jak MEN odpowiedziało na interpelację w sprawie likwidacji godzin dostępności nauczycieli.
Z założenia za tzw. godzinę dostępności („godzinę Czarnkową”) nauczycielowi nie przysługuje dodatkowe wynagrodzenie. Rozwiązanie to zostało wprowadzone po to, by nauczyciel raz w tygodniu przez godzinę był dostępny w szkole dla uczniów i innych nauczycieli np. w celu przeprowadzenia konsultacji.
Od tego czasu pojawiają się liczne głosy mówiące, że rozwiązanie to jest złym pomysłem i nie odpowiada na faktyczne potrzeby, a nauczyciele zmuszeni są do przebywania w tym czasie w szkole.
W związku z tym, w interpelacji do MEN zadano następujące pytania:
1. Czy MEN dostrzega ten problem i zamierza wykorzystać „godziny czarnkowe” w inny sposób?
2. Czy MEN ma w planach likwidację tzw. godzin dostępności nauczycieli?
W odpowiedzi MEN przypomina jaki był pierwotny cel wprowadzonych zmian oraz podkreśla, że zdaje sobie sprawę, że zdania na ten temat są podzielone. Godzina miała zagwarantowa
uczniom i ich rodzicom możliwości konsultacji z nauczycielem poza czasem realizowanych przez niego zajęć. Wprowadzenie tej godziny uwzględniało wymiar etatu i tygodniowy czas pracy nauczyciela. MEN przypomina, że na czas pracy nauczyciela, oprócz zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych (w ramach pensum), składa się również czas na inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły, w tym zajęcia opiekuńcze i wychowawcze uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów (art. 42 ust. 2 ustawy – Karta Nauczyciela).
Aktualnie ten przepis Karty Nauczyciela nadal gwarantuje godzinę na osobiste konsultacje, pozwalając zachować przy tym elastyczność. Konsultacje powinien ustać dyrektora szkoły, w porozumieniu z nauczycielem uwzględniając:
potrzeby danej placówki,
możliwość realizacji ich celu, czy faktycznego zapewnienia kontaktu z nauczycielem.
MEN zauważa, że indywidualne potrzeby konsultacji z nauczyciela mogą znacznie różnić się w różnych typach szkół.
Resort edukacji obiecuje, że przyjrzy się czy zmiany wprowadzone w 2022 roku są efektywne. MEN deklaruje również otwartość na dyskusje i modyfikacje w tym zakresie (np. przeznaczenie tego czasu na realizację innych czynności). Jeśli dojdzie do zmian to zostaną one wypracowane przy udziale wszystkich członków społeczności szkolnej.
Aktualnie kwestia ta jest również tematem dyskusjiz przedstawicielami jednostek samorządu terytorialnego oraz nauczycielskich związków zawodowych m.in. w ramach Zespołu do spraw pragmatyki zawodowej nauczycieli przy Ministrze Edukacji. Ewentualne zmiany powinny być również wypracowane z uwzględnieniem wszystkich członków społeczności szkolnej: nauczycieli, uczniów i rodziców.