Ministerstwa Edukacji i Nauki wpłynęła interpelacja dotycząc edukacji uczniów niewidomych i niedowidzących. Autor zapytał, czy w celu dalszego ułatwiania edukacji dzieci niewidomych i niedowidzących możliwe jest zapewnienie im w całym procesie edukacji szkolnej stałego asystenta – specjalisty lub kierunkowo wykwalifikowanego nauczyciela wspomagającego? Sprawdź, jak MEiN odpowiada na pytania dotyczące dostosowania systemu edukacji do potrzeb uczniów z wadami wzroku.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Przeczytaj również:
Przepisy prawa oświatowego umożliwiają dostosowanie organizacji kształcenia, wychowania i opieki do potrzeb dzieci i młodzieży niewidomych i słabowidzących, w tym polegającego na zapewnieniu wsparcia ze strony dodatkowo zatrudnionego nauczyciela posiadającego przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej, zgodnie z indywidualnymi potrzebami danego ucznia.
Jednostki systemu oświaty w ramach otrzymywanych środków w części oświatowej subwencji ogólnej mają obowiązek zapewnić dziecku/uczniowi objętemu kształceniem specjalnym, w tym dziecku/uczniowi niewidomemu i słabowidzącemu:
Ministerstwo Edukacji i Nauki przypomniana, że w:
obowiązkowo zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego, z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
Zatem, jeśli uczeń niewidomy lub słabowidzący uczęszcza do oddziału integracyjnego, zawsze korzysta z pomocy dodatkowo zatrudnionego nauczyciela.
Jeśli u dziecka/ucznia niewidomego lub słabowidzącego, posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, występuje jeszcze inna niepełnosprawność, czyli występują niepełnosprawności sprzężone, to w przedszkolu lub szkole ogólnodostępnej, do której dziecko/uczeń uczęszcza, obligatoryjnie zatrudnia się dodatkowo:
Możliwość zatrudnienia jednej w wyżej wymienionych osób, w tym dodatkowego nauczyciela, istnieje również w przypadku, gdy u dziecka/ucznia niewidomego lub słabowidzącego nie występuje dodatkowa niepełnosprawność. W takim przypadku wymagana jest zgoda organu prowadzącego przedszkole lub szkołę. Podstawą do zatrudnienia dodatkowej kadry i określenia jej zadań jest rzetelne i trafne rozpoznanie potrzeb ucznia w tym zakresie.
Informacja o potrzebie zapewnienia wsparcia ze strony dodatkowej kadry może się znaleźć w zaleceniach zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, które wydawane jest przez zespół orzekający działający w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Potrzeba taka może również wynikać z rozpoznania tych potrzeb w trakcie wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, dokonywanej przez zespół nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z tym uczniem, a także we współpracy z jego rodzicami. Ocena ta jest podstawą opracowania indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego (IPET) dla ucznia i jest systematycznie powtarzana (tak często jak jest taka potrzeba, ale nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym). Pozwala to ocenić postępy ucznia oraz wychwycić ewentualne problemy w jego funkcjonowaniu po to, aby zweryfikować zapewniane wsparcie.
IPET powinien uwzględniać zarówno zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego dziecka/ucznia i gwarantować ich pełną realizację, jak i wyniki wielospecjalistycznych ocen prowadzonych w szkole. Zgodnie ze zmieniającymi się potrzebami ucznia IPET powinien być modyfikowany, aby udzielane wsparcie rzeczywiście odpowiadało na aktualne potrzeby ucznia, w tym w zakresie dodatkowego wsparcia.
Ustalenia IPET są wskazówką dla dyrektora szkoły, w jaki sposób powinien zorganizować wsparcie dla konkretnego ucznia. Wymiar zatrudnienia powinien wynikać z rozpoznanych indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka/ucznia wynikających z rodzaju niepełnosprawności.
Dyrektor szkoły decyduje o sposobie realizacji potrzeb uczniów, jak również odpowiada za właściwą organizację kształcenia, w tym kształcenia specjalnego oraz realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu. Podejmuje również decyzje m.in. dotyczące zatrudnienia nauczycieli i specjalistów posiadających odpowiednie kwalifikacje, adekwatne do rozpoznanych potrzeb uczniów[8].
Ministerstwo Edukacji i Nauki (MEiN) podjęło szereg działań, które mają na celu wsparcie kadry zarządzającej i nauczycieli w realizacji zadań związanych z oceną i realizacją potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów, w tym uczniów niewidomych i słabowidzących. Celem realizowanych działań jest poprawa dostępności usług edukacyjnych dla dzieci i młodzieży.
Realizowany jest m.in. pilotaż nowego stanowiska niepedagogicznego pod nazwą „Asystent ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi“ przez podmioty wyłonione w konkursie MEiN.
Podstawowe zadania pilotażu to:
W pilotażu bierze udział ponad 600 osób, które po przejściu przez szkolenia oraz zdaniu odpowiedniego egzaminu podjęły pracę w przedszkolach i szkołach. W placówkach tych wykonują obowiązki asystentów i dokumentują swoją pracę. To ostatnie jest niezbędne w celu przeprowadzenia zaplanowanych w pilotażu badań, na podstawie których wypracowane zostaną rekomendacje i standardy, o których mowa wyżej.
Poza asystentami szkolenia przeszła również kadra pedagogiczna przedszkoli, szkół i placówek, zgodnie z założeniem, że asystenci mają współpracować i wspierać nauczycieli w realizacji ich zadań. Wartość pilotażu to 24 mln zł.
Równolegle prowadzone są działaniaszkoleniowe rozwijające kompetencje, wspierające nauczycieli w zakresie sposobu realizowania podstawy programowej w zespołach zróżnicowanych pod względem potrzeb uczniów, m. in. w zakresie zastosowania metod dydaktycznych i strategii edukacyjnych o potwierdzonej naukowo skuteczności, wykorzystania nowych technologii oraz stosowania zróżnicowanych materiałów dydaktycznych, a także stwarzania warunków ich efektywnej realizacji.
Źródło: Odpowiedź na interpelację nr 44040 w sprawie edukacji szkolnej dzieci niewidomych i niedowidzących. Odpowiadający: sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji i Nauki Marzena Machałek
Opracowanie: Marta Wysocka