Wyobraźnia ma ogromny udział w zdolnościach uczenia się i kształtowania inteligencji u dziecka. I nie mylmy jej absolutnie z niepotrzebnym fantazjowaniem i zmyślaniem. Rozwijanie wyobraźni sprawia, że dziecko jest w stanie kreatywnie podejść do rozwiązywania problemów, które pojawiają się w jego życiu. Dzieci z większą wyobraźnią są też odważniejsze i bardziej empatyczne.
W procesie uczenia się wykorzystujemy lewą półkulę, która odpowiedzialna jest za zapamiętywanie i za logiczne myślenie. Prawa półkula odpowiedzialna jest natomiast za twórcze myślenie. Ona buduje skojarzenia, wyobrażenia, pozwala nam na kreatywność. Należy więc zwracać uwagę na rozwój i angażowanie zarówno jednej jak i drugiej półkuli mózgu. Dopiero synchronizacja obydwu i zapewnienie wielu różnorodnych aktywności dziecku, pozwala na prawidłowy rozwój naszej pociechy.
Rozwinięta wyobraźnia u dziecka wspiera jego inne umiejętności i zdolności. Jedną z nich, na której nam rodzicom zwykle bardzo zależy to łatwość uczenia się i przyswajania wiedzy. Wyobraźnia dziecka może pomóc mu w kojarzeniu różnych faktów, co ułatwiać będzie zapamiętanie nowych rzeczy, których dziecko się uczy. Najbardziej efektywnymi metodami rozwijającymi wyobraźnię są te, które angażują wszystkie zmysły: wzrok, słuch, dotyk, ruch, smak. Mając bogatą wyobraźnię łatwiej jest rozwijać empatię i uczucia wobec innych ludzi i otoczenia. Oznacza to, że wyobraźnia wpływa pozytywnie na kształtowanie umiejętności społecznych u dzieci. Kolejną ważną cechą jest umiejętność krytycznego myślenia i twórczego rozwiązywania problemów.
Częściowo rozwój i kształtowanie wyobraźni dziecka przebiega samoistnie. Wszystkie dzieci około trzeciego roku życia, zaczynają bawić się używając wyobraźni, ożywiają martwe przedmioty nadając im ludzkie cechy, przebierają się za postacie znane im z bajek, tworzą wyimaginowany świat, w którym są superbohaterami albo innymi wymyślonymi postaciami. Wyobraźnia pozwala im znaleźć się w miejscach, w których realnie byłoby to niemożliwe. Pozwala również poznać i odreagować własne emocje. Jak rozwija się wyobraźnia dziecka? Od trzeciego roku życia wyobraźnia dziecka jest kształtowana przez aktualne bodźce, bajki, przeżycia, zapamiętane historie. W tym czasie świat fikcyjny i realny mieszają się ze sobą. Dopiero w czwartym roku dziecko różnicuje na podstawie swojej wiedzy świat realny i fikcyjny. Po skończeniu sześciu lat, potrafi już dowolnie kierować wyobraźnią.
Pozwólmy mu na swobodną zabawę! Nie ingerujmy, gdy zauważymy, że samochód staje się nagle samolotem z przywiązanymi skrzydłami zrobionymi z kilku patyków, albo gdy na rysunku jest czerwony kot! Dzieci wiedzą, że nie ma kotów w tym kolorze, ale na jego rysunku może być.
Pobawmy się razem w teatrzyk, poprośmy dziecko aby odpowiadało na dziwne pytania: co by było gdybyśmy mogli siedzieć na chmurce? Opowiadajmy wspólnie bajkę, wymyślając fabułę na bieżąco, zaproponujmy zabawy angażujące zmysły, np. dziecko rozpoznaje rzeczy po dotyku.
Zabawy ruchowe, gdzie dziecko nie może np. dotknąć rozciągniętego między meblami sznurka a musi przejść na drugą stronę pokoju.
Kolejnym bodźcem dla rozwoju wyobraźni jest zabranie dziecka na łono natury. Ogród czy park mogą być bardzo tajemniczym miejscem mocno pobudzającym wyobraźnię. Zachęcają dziecko do myślenia o otaczającym go świecie, do zadawania pytań, obserwowania.
Zabawy z rówieśnikami, bez ingerencji dorosłych, pozwólmy dzieciom wymyślać scenariusze, rozdzielać role w zabawie, wymyślać nawet najbardziej nieprawdopodobne historie.
Nie należy karać i piętnować dzieci za ich zachowanie, ośmieszać ich wyobraźni, zawstydzać. Wszelkie tego typu hamowanie aktywności dzieci hamuje również ich wyobraźnię, możliwości poznawcze i okazję do doświadczania.
Doskonałe do pobudzania wyobraźni u dzieci są książki. One uczą analizowania tekstu, skupienia się na ciągach przyczynowo-skutkowych, zadawania pytań. Świetne są książki z elementami baśniowymi, fikcyjnymi, książki personalizowane, gdzie dziecko jest bohaterem opowieści i przenosi się do świata fantazji. Bardzo dobrym przykładem są książki dostępne na stronie https://modryslon.pl/, w których nasze dziecko może zostać bohaterem jednej z kilkudziesięciu opowieści. Wyobraźnia twórcza dziecka będzie się świetnie rozwijała, gdy będzie bawić się zabawkami konstrukcyjnymi, różnego rodzaju klockami, układankami, kubeczkami a także plasteliną, modeliną, krepiną, pozwólmy dziecku rysować i grać na instrumentach. Sami możemy być zaskoczeni, jak niesamowity świat mogą wykreować z tych prostych elementów.
Dziecko może się również chwilę ponudzić. Najważniejsze jest, aby w wolnej chwili nie włączało automatycznie bajki w internecie lub w telewizji. Nic tak nie zabija kreatywności jak wielogodzinne spędzanie czasu przed ekranem telefonu.
Artykuł sponsorowany