Osobie widzącej niezwykle trudno wyobrazić sobie, jak postrzegają świat niewidomi i słabowidzący. Mówi się o tym, że nawet 80 % informacji z otoczenia odbieramy dzięki analizatorom wzrokowym. To dzięki niemu możemy poruszać się w przestrzeni, unikać przeszkód, wykonywać codzienne czynności i oddawać się rozrywkom. Powszechną wiedzą jest również to, że wiele elementów relacji międzyludzkich odbywa się na poziomie przekazu niewerbalnego. Analizujemy gesty, mimikę, postawę ciała drugiej osoby. Dzięki temu poznajemy jej stosunek do nas. Jak więc w świecie widzących funkcjonują niewidomi i słabowidzący? Jak pomóc niedowidzącemu uczniowi poradzić sobie w szkolnej dżungli?
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Jakie są różnice między osobą niewidomą i ociemniałą oraz niedowidzą i słabowidzą
- W jaki sposób dostosować przestrzeń do potrzeb i możliwości dzieci i młodzieży z dysfunkcjami wzroku
- Z czego wynikają problemy komunikacyjne osób z wadą wzroku
- Nad którymi aspektami postrzegania siebie przez dzieci należy stale pracowa
Wykorzystaj scenariusz zajęć:
Pozostało jeszcze 90% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Natalia Perek
Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.