
Zaburzenia integracji sensorycznej (SI) stanowią jedno z kluczowych wyzwań w pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu i innymi zaburzeniami neurorozwojowymi. Wiele zachowań autoagresywnych, takich jak uderzanie głową, gryzienie czy drapanie, ma swoje źródło właśnie w sposobie, w jaki układ nerwowy przetwarza bodźce sensoryczne. Celem artykułu jest pokazanie, jak mechanizmy sensoryczne i psychologiczne łączą się z autoagresją, jakie są typowe ścieżki od bodźca do zachowania oraz jakie strategie terapeutyczne i profilaktyczne mogą pomóc rodzicom, nauczycielom i terapeutom.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
- Jak procesy integracji sensorycznej wpływają na powstawanie zachowań autoagresywnych u dzieci ze spektrum autyzmu?
- Dlaczego bodźce zmysłowe mogą prowadzić do przeciążenia i w konsekwencji do autoagresji?
- Jak rozpoznać różne typy zaburzeń SI i ich objawy w codziennym funkcjonowaniu dziecka?
- Jakie strategie terapeutyczne i profilaktyczne (np. terapia SI, komunikacja alternatywna, plan kryzysowy) pomagają ograniczać zachowania autoagresywne?
- W jaki sposób rodzice i pedagodzy mogą wspierać dziecko w radzeniu sobie z trudnymi bodźcami i emocjami?
Pozostało jeszcze 91% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Anita Buda, Maria Wójcik
Absolwentki AWF im. Bronisława Czecha w Krakowie (Anita – na kierunku terapia zajęciowa, Maria – na kierunku fizjoterapia). Terapeutki Integracji Sensorycznej.