Niezależnie od trwającego strajku rozpoczął się okres ruchu kadrowego nauczycieli. Z uwagi na wygaszanie klas gimnazjalnych należy spodziewać się, że będzie on bardziej intensywny niż w poprzednich latach szkolnych. Jakie kroki mogą być podjęte względem nauczyciela? Jak na nie zareagować? Z jakich rozwiązań warto skorzystać w tym trudnym okresie? Jakie kwestie podnosić w przypadku skierowania sprawy do sądu pracy? Sprawdzamy w artykule.
Pierwszym etapem ruchu kadrowego jest przygotowywanie i konsultowanie projektu arkusza organizacyjnego. Na podstawie arkusza podejmowane są poszczególne czynności kadrowe względem nauczycieli, dlatego to właśnie z tego dokumentu nauczyciel może wywnioskować, czego spodziewać się przed nadchodzącym nowym rokiem szkolnym. Niekiedy warto więc odpowiednio wcześnie poznać jego treść.
Wprawdzie dyrektorzy nie mają obowiązku informować nauczycieli o treści arkusza organizacyjnego ani tym bardziej przekazywać im tego dokumentu (np. na posiedzeniach rady pedagogicznej), niemniej jednak nie oznacza to, że nauczyciel nie ma dostępu do tego dokumentu. Jest on możliwy, ponieważ arkusz organizacyjny zawiera informację publiczną. Innymi słowy zarówno sam projekt arkusza organizacyjnego sporządzony przez dyrektora szkoły, jak i arkusz zatwierdzony przez organ prowadzący szkołę jest dokumentem urzędowym, który zawiera dane o działalności szkoły, a zatem dane publiczne (art. 6 ustawy o dostępie do informacji publicznej, wyrok WSA w Krakowie z 8 października 2013 r. II SAB/Kr 156/13, wyrok WSA w Szczecinie z 30 listopada 2016 r. II SAB/Sz 90/16, wyrok WSA w Krakowie z 30 stycznia 2017 r. II SAB/Kr 207/16).
Nim dyrektor wręczy wypowiedzenia lub podejmie inne czynności kadrowe, musi jeszcze wytypować, względem których nauczycieli te czynności będzie wykonywał. Wybór nauczyciela do wypowiedzenia, ale też do ograniczenia zatrudnienia czy przeniesienia w stan nieczynny nie jest całkowicie dowolny.
Typowanie to nie może być bowiem całkowicie dowolne ani dyskryminujące (tak m.in. wyrok SN z 7 kwietnia 1999 r., I PKN 652/98, wyrok SN z 8 marca 2012 r. III PK 52/11, wyrok SN z 26 marca 2002 r. I PKN 98/01).
Kryteria doboru mogą być opracowane w dokumencie wewnątrzszkolnym. Jeżeli taki dokument w szkole został utworzony, wówczas należy kierować się jego treścią. Natomiast w razie jego braku dobór powinien być zgodny z usprawiedliwionymi i obiektywnymi kryteriami, przytaczanymi w orzecznictwie sądowym:
Nie można natomiast stosować kryteriów dyskryminujących, takich jak przynależność do organizacji związkowej czy też np. kryterium relacji personalnych z dyrektorem.
Kwestie zastosowania kryteriów doboru mogą być przedmiotem zarzutów przed sądem pracy w odwołaniu od wypowiedzenia. Nauczyciel może podnieść, że:
Drugi etap ruchu kadrowego wiąże się z podejmowaniem konkretnych czynności kadrowych względem nauczycieli, determinowanych treścią przyjętego arkusza organizacyjnego. Każdy nauczyciel obawia się najgorszego, czyli wypowiedzenia stosunku pracy. Oświadczenie o wypowiedzeniu stosunku pracy nauczyciela powinno być wręczone w terminie do końca maja. Powinno w szczególności wskazywać przyczyny tego wypowiedzenia. Przyczyny te powinny odpowiadać ustawowym, ale jednocześnie powinny być rzeczywiste, zrozumiałe i skonkretyzowane w odniesieniu do danego stanu faktycznego.
Wprawdzie odmowa odbioru wypowiedzenia przez nauczyciela jest właściwie bezcelowa (pracodawca może bowiem z łatwością udowodnić, że nauczyciel miał możliwość zapoznania się z wypowiedzeniem, a to w zupełności wystarczy do uznania, że to wypowiedzenie jest skuteczne). Zamiast kwestionować skuteczność wypowiedzenia, nauczyciel może jednak zarzucać jego bezprawność lub niezasadność, składając pozew do sądu pracy.
Jakie argumenty dotyczące samego wypowiedzenia można podnieść w pozwie? Przykładowo może być to zarzut:
Nie w każdym przypadku nauczyciel otrzyma od razu wypowiedzenie stosunku pracy. Otóż nauczyciela szkoły podstawowej z klasami dotychczasowego gimnazjum, którego dalsze zatrudnienie w pełnym wymiarze zajęć nie jest możliwe ze względu na zmiany organizacyjne powodujące wygaszanie kształcenia w klasach gimnazjalnych, dyrektor szkoły w terminie do 15 maja 2019 r. informuje o przeniesieniu w stan nieczynny. Dopiero wtedy, gdy nauczyciel odmówi przejścia w stan nieczynny, dyrektor może wręczyć temu nauczycielowi wypowiedzenie stosunku pracy (art. 225 ust. 1, 6 i 12 Przepisów wprowadzających ustawę - Prawo oświatowe).
Jeśli zaś brak możliwości dalszego zatrudnienia nauczyciela w szkole z klasami dotychczasowego gimnazjum jest wynikiem innych okoliczności organizacyjnych niezwiązanych z wygaszaniem kształcenia gimnazjum, wówczas nauczyciel, zamiast informacji o przeniesieniu w stan nieczynny, otrzyma od razu wypowiedzenie stosunku pracy.
Co istotne, nauczyciel nie może odwołać się do sądu pracy od przeniesienia w stan nieczynny. Jeśli więc chce skierować sprawę na drogę sądową, to powinien w ciągu 7 dni od dnia otrzymania informacji o przeniesieniu w stan nieczynny oświadczyć (dla celów dowodowych – na piśmie), że nie zgadza się na to przeniesienie. Wtedy kolejnym krokiem dyrektora będzie wręczenie wypowiedzenia. Wybór nauczyciela ma też znaczenie w kontekście płacowym (o tym w dalszej części artykułu).
Zamiast od razu wręczać wypowiedzenie, dyrektor może (choć nie musi) zaproponować nauczycielowi, dla którego brakuje godzin, ograniczenie zatrudnienia w kolejnym roku szkolnym. Ograniczenie zatrudnienia może nastąpić maksymalnie do połowy obowiązkowego wymiaru zajęć. Co istotne, redukcja wymiaru zajęć nie jest możliwa bez zgody nauczyciela (art. 22 ust. 2 Karty Nauczyciela, art. 225 ust. 2 Przepisów wprowadzających ustawę – Prawo oświatowe). Dlatego w terminie wyznaczonym przez dyrektora nauczyciel powinien ustosunkować się do propozycji. Wyrażenie zgody na ograniczenie zatrudnienia spowoduje, że od 1 września 2019 r. nauczyciel będzie pozostawał w zatrudnieniu w niepełnym wymiarze z odpowiednio zmniejszonym wynagrodzeniem. W konsekwencji nie będzie mógł skorzystać z uprawnień wiążących się z zatrudnieniem pełnowymiarowym np. z urlopu dla poratowania zdrowia (art. 73 ust. 1 Karty Nauczyciela). Co więcej, w praktyce nie będzie mógł skutecznie kwestionować ograniczenia zatrudnienia przed sądem.
Natomiast odmowa przyjęcia propozycji ograniczenia zatrudnienia spowoduje, że dyrektor będzie musiał podjąć kolejne kroki kadrowe tj. wręczyć wypowiedzenie (a w przypadku, gdy brak możliwości dalszego zatrudnienia wynika z wygaszania klas gimnazjalnych – poinformować nauczyciela o przeniesieniu w stan nieczynny.
Propozycja ograniczenia zatrudnienia może być wręczona wyłącznie nauczycielowi zatrudnionemu na podstawie mianowania (wyjątkowo, jeśli brak godzin wynika z wygaszania klas gimnazjalnych – nauczycielowi zatrudnionemu na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony w pełnym wymiarze zajęć). Zmiana wymiaru zajęć pozostałych nauczycieli wymaga zastosowania wypowiedzenia zmieniającego z art. 42 Kodeksu pracy. Istotą tego rozwiązania jest automatyczne ustanie zatrudnienia po upływie okresu wypowiedzenia, jeżeli nauczyciel nie przyjmie nowych warunków pracy przedstawionych w wypowiedzeniu. Jest to podstawowa różnica pomiędzy ograniczeniem zatrudnienia a wypowiedzeniem zmieniającym.
Kolejną alternatywą, która może zostać zaproponowana nauczycielowi, nim dojdzie do wypowiedzenia, jest przeniesienie służbowe. Może być to zarówno przeniesienie wewnętrzne, jak i zewnętrzne.
Przeniesienie wewnętrzne jest niczym innym jak przydzieleniem nauczycielowi innego stanowiska pracy. Taki przydział nie może nastąpić bez zgody nauczyciela (art. 18 ust. 1 Karty Nauczyciela). Innymi słowy, nauczyciel powinien otrzymać pisemną propozycję nowego przydziału zajęć i ustosunkować się do niej w terminie wyznaczonym bez zgody nauczyciela.
Czym jest przydział nowego stanowiska pracy? Może polegać on na:
Oceny, czy doszło do zmiany stanowiska, należy dokonać w oparciu o art. 42 ust. 3 i ust. 7 pkt 3 Karty Nauczyciela, który zawiera kategorie stanowisk pracy nauczycieli. Transfer z jednej kategorii do innej jest tożsamy z przeniesieniem w rozumieniu art. 18 ust. 1 Karty Nauczyciela (wyrok SN z 16 lipca 2013 r. II PK 334/12). Wyodrębniono tam stanowiska m.in. nauczyciela szkoły, wychowawcy świetlicy, pedagoga szkolnego czy nauczyciela bibliotekarza biblioteki szkolnej.
Drugim z rozwiązań jest przeniesienie do innej szkoły. Przeniesienia takiego dokonuje dyrektor szkoły przyjmującej za zgodą samego nauczyciela, dyrektora szkoły, w której ten nauczyciel aktualnie pracuje i po zasięgnięciu opinii samego nauczyciela (art. 18 ust. 4 Karty Nauczyciela).
Co do zasady przeniesienie służbowe (zarówno wewnętrzne, jak i do innej szkoły) może być zastosowane tylko względem nauczyciela zatrudnionego na podstawie mianowania (art. 18 Karty Nauczyciela). W okresie do 31 sierpnia 2019 r. przeniesienie może być zastosowane także względem nauczyciela zatrudnionego na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony, bez względu na wymiar zajęć, nie tylko w gimnazjach i w szkołach z klasami dotychczasowego gimnazjum (art. 220 ust. 1 pkt 1 Przepisów wprowadzających ustawę - Prawo oświatowe).
Warto wspomnieć o jeszcze jednym często stosowanym rozwiązaniu kadrowym. Otóż organ prowadzący szkołę może nałożyć na nauczyciela obowiązek podjęcia pracy w innej szkole lub szkołach i na tym samym lub na innym stanowisku, w celu uzupełnienia tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych w wymiarze nie większym niż 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć. Nauczyciel, na którego nałożono obowiązek uzupełnienia pensum w innej szkole, pozostaje w zatrudnieniu wyłącznie w szkole macierzystej, formalnie nadal w pełnym wymiarze zajęć. Nie staje się zaś pracownikiem szkoły, w której uzupełnia pensum, choć realizuje tam część obowiązków służbowych.
To rozwiązanie kadrowe jest o tyle specyficzne, że realizuje je nie dyrektor szkoły, a organ prowadzący. To powoduje, że nałożenie obowiązku uzupełnienia pensum na nauczyciela szkoły nie podlega żadnym kryteriom ani też kontroli sądowej. Innymi słowy nauczyciel nie może zaskarżyć nałożenia na niego obowiązku uzupełnienia pensum przed sądem pracy, ponieważ w sprawach pracowniczych stroną winien być pracodawca, tymczasem mamy tu do czynienia z czynnością organu prowadzącego.
Nauczyciel powinien mieć na względzie, jakie skutki finansowe wywołają czynności pracodawcy. Warto zastanowić się, co jest naszym celem:
Przykładowe działania nauczyciela
Cel nauczyciela |
Działania |
Objaśnienie |
Jeżeli chcesz utrzymać zatrudnienie to … |
… zgódź się na ewentualne ograniczenie zatrudnienia lub wypowiedzenie zmieniające, jeśli zostały Ci zaproponowane. |
Nie jest bowiem wykluczone, że w trakcie roku szkolnego Twój wymiar zajęć nie ulegnie podwyższeniu (art. 22 ust. 2b Karty Nauczyciela). |
… zgódź się na ewentualne przeniesienie służbowe. |
Przeniesienie służbowe zapewni Ci ciągłość zatrudnienia. Z drugiej strony, w przypadku przeniesienia do innej szkoły, nie otrzymasz odprawy, ponieważ nie dojdzie do rozwiązania stosunku pracy. |
|
… w przypadku, gdy otrzymasz wypowiedzenie – odwołaj się do sądu pracy (jeżeli dostrzegasz niezasadność lub bezprawność tego wypowiedzenia) albo … |
Kierując sprawę do sądu pracy, masz szansę na przywrócenie do pracy w razie wygranej. |
|
… złóż wniosek o przejście w stan nieczynny, a w przypadku tzw. odwróconej procedury kadrowej – zgódź się na przeniesienie w stan nieczynny (jeżeli nie dostrzegasz niezasadności lub bezprawności wypowiedzenia). |
W trakcie 6-miesięcznego stanu nieczynnego (trwającego od 1 września do końca lutego) dyrektor ma obowiązek przywrócić Cię do pracy, jeżeli pojawi się możliwość pracy w pełnym wymiarze zajęć na czas nieokreślony (np. inny nauczyciel odejdzie na emeryturę) – art. 20 ust. 8 Karty Nauczyciela. Poza tym masz pierwszeństwo w zatrudnieniu w innej szkole przed nauczycielami, którzy nie przebywają w stanie nieczynnym. Z drugiej strony w związku z przejściem w stan nieczynny nie otrzymasz odprawy z tytułu rozwiązania stosunku pracy (choć przecież przez cały stan nieczynny otrzymujesz wynagrodzenie, mimo że nie pracujesz). |
|
Jeżeli zależy Ci na szybkim odejściu to … |
… nie zgadzaj się na ewentualną propozycję ograniczenia zatrudnienia lub wypowiedzenie zmieniające. |
Przyjęcie propozycji redukcji etatu spowodowałoby kontynuację zatrudnienia na mniej korzystnych warunkach. |
… nie zgadzaj się na ewentualną propozycję przeniesienia służbowego. |
Przyjęcie propozycji spowodowałoby kontynuację zatrudnienia na zmienionych warunkach. |
|
… odmów przeniesienia w stan nieczynny (dotyczy przypadków braku godzin z powodu wygaszania klas gimnazjalnych). |
Jeżeli zgodzisz się na przeniesienie w stan nieczynny, wówczas będziesz pozostawał w zatrudnieniu jeszcze przez 6-miesięcy w kolejnym roku szkolnym, co np. wykluczy ubieganie się o emeryturę lub świadczenie kompensacyjne w tym okresie. |
|
… odbierz wypowiedzenie i zaniechaj odwoływania się do sądu pracy. |
W związku z wypowiedzeniem otrzymasz odprawę z tytułu rozwiązania stosunku pracy, a jeśli w dniu ustania zatrudnienia legitymowałeś się już uprawnieniami emerytalnymi lub do świadczenia kompensacyjnego – także odprawę emerytalną. Wyjątkowo, jeżeli chcesz podważyć zasadność lub legalność wypowiedzenia, możesz odwołać się do sądu pracy, ale nie żądaj wtedy przywrócenia do pracy, lecz odszkodowania. |