zakaz

Materiał pomocniczy Jak nastolatki reagują na zakazy

O zakazywaniu inaczej – metoda analizy transakcyjnej. Scenariusz warsztatu dla nauczycieli

Nauczyciele zakazują, a nastolatki sprzeciwiają się. Czy zawsze musimy stać po przeciwnej stronie? Czy istnieje szansa na porozumienie? Dowiedz się, jak rozmawiać z uczniami o zakazach metodą analizy transakcyjnej. Proponowane warsztaty pozwalają nauczycielom lepiej zrozumieć, dlaczego zakazy często spotykają się z oporem ze strony uczniów. Dzięki zajęciom nauczyciele będą potrafili lepiej identyfikować i rozumieć różne reakcje uczniów na zakazy, co pozwoli im skuteczniej reagować na trudne sytuacje i unikać eskalacji konfliktów. Praca w grupach, burze mózgów oraz odgrywanie scenek pozwolą nauczycielom w praktyce przećwiczyć nowe umiejętności i zyskać pewność w stosowaniu analizy transakcyjnej. Warsztaty stanowią również doskonałą okazję do wymiany doświadczeń między nauczycielami.

Uczestnicy Nauczyciele
Cele ogólne
  • Zrozumienie mechanizmu działania zakazów
  • Poznanie i praktyczne zastosowanie analizy transakcyjnej
Cele szczegółowe Nauczyciel:
  • rozpoznaje reakcji uczniów na zakazy oraz przyczyny tych zachowań
  • dostrzega związek między wyuczonymi postawami podopiecznych i własnym zachowaniem
  • potrafi prowadzić rozmowę z pozycji „Ja-Dorosły”
Czas trwania 150 minut
Potrzebne materiały
  • Karta pracy „Jak nastolatki reagują na zakazy”
  • Materiał pomocniczy „Jak nastolatki reagują na zakazy”
  • Materiał pomocniczy „Zakazy z perspektywy nastolatków”
  • Materiał pomocniczy „Analiza transakcyjna”
  • Karta pracy „Skuteczne komunikaty”
  • Karta pracy „Scenki”
  • 3 duże arkusze papieru i flamastry
  • Długopisy
Liczba uczestników Bez ograniczeń
„Nie stój, nie siedź, nie zasłaniaj...” – jak rozmawiać z nastolatkami o zakazach

„Nie stój, nie siedź, nie zasłaniaj...” – jak rozmawiać z nastolatkami o zakazach

Nastolatki nie lubią zakazów. Ale ich tożsamość i odpowiedzialność za własne postępowanie nie są jeszcze w pełni ukształtowane, więc dorośli nadal muszą stawiać im granice. Przedstawiamy sposoby na konstruktywne i skuteczne zakazywanie czy zwracanie uwagi. Z zasadami skutecznej komunikacji z młodzieżą warto zapoznać również rodziców, np. podczas warsztatów prowadzonych przez psychologa szkolnego.

Wszyscy pamiętamy nasze nastoletnie lata, a jednak trudno nam czasem porozumieć się z własnymi dziećmi. To dlatego, że patrzymy na nie z innej perspektywy – z perspektywy dorosłego, który jest bogatszy o doświadczenia, błędy i rozczarowania. Dorosłego, który o życiu swoich dzieci myśli w kontekście ich przyszłości. A także troszczy się o ich bezpieczeństwo i zdrowie. Tymczasem nastolatek żyje w świecie zupełnie odmiennym. Inaczej czuje i odbiera otoczenie, bo w okresie dojrzewania rządzą nim hormony. Często jest zmęczony i rozkojarzony. Dużo intensywniej przeżywa emocje. Kształtuje się jego tożsamość, więc ma silną potrzebę bycia odrębną i wyraźną jednostką. Znajduje się w swoistej próżni – już nie jest dzieckiem, a jeszcze nie jest dorosły. Dodajmy do tego grupę rówieśniczą, pierwsze miłości (i związki) oraz szkołę. Dużo tego, prawda? A my oczekujemy tak wiele: posłuszeństwa, dobrych manier, schludnego wyglądu, przyzwoitych ocen, pomocy w domu, ambicji, myślenia o przyszłości. Stawiamy zakazy i nakazy, zdenerwowani tym, że młody człowiek sprzeciwia się ich przestrzeganiu. Warto też wspomnieć o wpływie mózgu nastolatka na jego funkcjonowanie. Jest on bowiem w ciągłej przebudowie. Kora podczołowa, odpowiedzialna za planowanie, syntezę informacji i racjonalne myślenie, jeszcze się rozwija – w pełni dojrzewa dopiero po 20-tym roku życia. Trudno zatem oczekiwać, że dziecko będzie trzymało się ustalonego planu działania i zawsze wywiązywało z zawartych umów. Naturalny stan w tym wieku to chaos i niekonsekwencja oraz skłonność do podejmowania ryzyka (w tym buntu i przesuwania granic).

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jak funkcjonuje nastolatek i dlaczego trudno mu budować relacje z dorosłymi?
  • Jakie są najczęściej popełniane błędy dorosłych wobec młodzieży?
  • W jaki sposób wyznaczać granice, aby zasady i konsekwencje ich nieprzestrzegania były akceptowane?
  • Czego potrzebuje nastolatek w okresie dorastania?
  • Dlaczego młodzież łamie zasady i nie przestrzega zakazów?
Sprawdź inne serwisy