Wychowanie odgrywa niezwykle ważną rolę w rozwoju dzieci i jest kluczem do ich sukcesu w różnych sferach życia. Budowanie wartości, rozwijanie umiejętności interpersonalnych, kształtowanie samodyscypliny i motywacji oraz stymulowanie kreatywności i samodzielnego myślenia to fundamenty, które pomogą dzieciom osiągnąć sukces w przyszłości. Ważne jest, aby rodzice, nauczyciele i opiekunowie poświęcali uwagę wychowaniu i dawali dzieciom odpowiednie wsparcie, aby mogły rozwijać się w pełni swojego potencjału.
Smartfony, tablety, telewizory – to mieszkańcy prawie wszystkich domów. Wielu rodzinom towarzyszą nieustannie, budzą, pomagają w myciu zębów, przypominają o ważnych wydarzeniach, stanowią tło codziennych czynności. Wydaje się, że rzeczywistość bez wysokich technologii nie istnieje, że świat analogowy zniknął wraz z pojawieniem się smartfonów i cyfryzacją kontaktów.
Publikacja pomaga zrozumieć, na czym polega negatywny wpływ technologii na rozwój dziecka, by ogólne hasła zostały poparte wiedzą na temat skutków nadużywania wysokich technologii i wczesnej ekspozycji na media.
W pierwszej części cyklu omówiłam zmiany w rozwoju dzieci w wieku około 10 lat i zwróciłam uwagę na ostatni etap kostnienia nadgarstka, dzięki czemu uczniowie zaczynają być zdolni do automatyzacji pisania i zwiększenia jego tempa. W czwartej części skupię się na pisaniu i związanymi z nim trudnościach, takich jak zaburzenia lateralizacji, dysgrafia, dysortografia.
W trzecim artykule z cyklu poświęconego czwartoklasistom, podejmę problematykę spostrzegania jako poznawania bezpośredniego. Spostrzeganie jest to bezpośrednie poznawanie całokształtu przedmiotów i zjawisk otaczającego świata oraz związków i zależności między nimi. Trzeba pamiętać, że postrzeganie wzrokowe i słuchowe to dominujące procesy poznawcze w nauce szkolnej.
Próg edukacyjny, przełom klas III i IV, powoduje istotne zmiany w procesie edukacyjnym. Z nauczania zintegrowanego przechodzi się do nauczania wielu przedmiotów, uczniowie spotykają znacznie więcej nauczycieli, każdy z nich ma inne wymagania i oczekiwania. Nagle okazuje się, że dla wielu czwartoklasistów jest to trudność. Zdarza się, że dzieci jeszcze nie dojrzały do „nowego” sposobu uczenia i wymagań! Dlaczego tak się dzieje i jak można im pomóc?
Ocenianie wyników i postępowania uczniów przez nauczyciela, jak i samo ustosunkowanie do nich, może być uwikłane w psychologiczny mechanizm samospełniającej się przepowiedni. Rozpoznanie tego mechanizmu umożliwia nie tylko rzetelniejsze ocenianie, lecz także zapobiega wyrabianiu w uczniach przekonań na swój temat, które mogą prowadzić do długofalowych negatywnych konsekwencji. Dowiedz się, na czym polega samospełniająca się przepowiednia i czy rzeczywiście ma tak duży wpływ na rozwój uczniów.
Z ciała można odczytać dużo informacji. Patrząc na dziecko, możemy odkrywać jego historię. Po zrozumieniu drogi, którą idzie nasz podopieczny, poznaniu trudności, jakim codziennie stawia czoła, możemy pomóc mu tworzyć jego przyszłość. Praca nad ciałem – nad napięciem mięśniowym, nad zmysłami nie zaszkodzi żadnemu dziecku, a może przynieść wiele korzyści dzieciom z trudnościami.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.