różnorodność

 Zalacznik nr 1. Scenki sytuacyjne do analizy w grupach Scenariusz zajęć: Inny nie znaczy gorszy – o szacunku, akceptacji i odwadze bycia sobą

Scenariusz zajęć: Inny nie znaczy gorszy – o szacunku, akceptacji i odwadze bycia sobą

Różnorodność w klasie szkolnej jest naturalna, ale bywa też źródłem nieporozumień, żartów czy wykluczania, zwłaszcza wśród uczniów, którzy bardzo potrzebują akceptacji i przynależności. Zajęcia mają pomóc młodym ludziom zrozumieć, dlaczego inność bywa trudna – nie dlatego, że jest czymś złym, ale dlatego, że często wynika z braku wiedzy, empatii lub obaw. Celem scenariusza jest rozwijanie szacunku wobec osób, które w jakikolwiek sposób się wyróżniają, oraz uczenie uczniów, jak reagować, gdy ktoś z otoczenia doświadcza niesprawiedliwego traktowania. Dzięki analizie scenek i rozmowie o emocjach młodzi ludzie mogą lepiej zrozumieć różnicę między tolerancją a akceptacją i zobaczyć, jak wiele zależy od ich codziennych, nawet drobnych reakcji.

Adresaci zajęć Uczniowie klas IV–VIII szkoły podstawowej
Cel główny Kształtowanie postawy szacunku wobec różnorodności oraz rozwijanie odwagi cywilnej w sytuacjach wykluczenia rówieśniczego
Cele szczegółowe Uczeń:
  • wyjaśnia różnicę między tolerancją a akceptacją;
  • rozpoznaje zachowania będące przejawem nietolerancji;
  • analizuje sytuacje społeczne związane z wykluczeniem;
  • proponuje sposoby reagowania i wspierania osób traktowanych niesprawiedliwie;
  • współpracuje w zespole i prezentuje wyniki pracy grupy;
  • rozwija empatię i rozumienie emocji innych osób.
Metody pracy
  • rozmowa kierowana,
  • analiza scenek,
  • praca w grupach,
  • burza mózgów,
  • podsumowanie refleksyjne
Formy pracy
  • indywidualna,
  • grupowa,
  • zespołowa,
  • na forum klasy
Materiały
  • załącznik nr 1. Scenki sytuacyjne do analizy w grupach
  • załącznik nr 2. Karta refleksji
  • karteczki samoprzylepne
  • arkusze A3
  • mazaki
Czas trwania 45–60 minut
Liczba uczestników zespół klasowy
 Zalacznik nr 1. 8 zasad budowania fabuły filmu krótkometrażowego

Nie boję się mówić o swojej odmienności. Scenariusz psychoedukacyjny o akceptacji dla różnorodności w grupie rówieśniczej

Różnorodność to siła, która wzbogaca każdą społeczność, ale często może być źródłem wyzwań w relacjach rówieśniczych. Odmienność z powodu na przykład innego wyglądu, trudności szkolnych, pochodzenia, orientacji seksualnej niesie ze sobą niestety ryzyko doświadczenia wykluczenia rówieśniczego. Niniejszy scenariusz został stworzony, aby wspierać uczniów w odkrywaniu, rozumieniu i akceptacji odmienności zarówno swojej, jak i innych. Zadaniem scenariusza jest wsparcie uczniów w rozwijaniu postawy akceptacji dla różnorodności i odmienności wśród rówieśników.

Grupa docelowa uczniowie klas VI-VIII szkół podstawowych lub szkół ponadpodstawowych
Cel główny rozwój akceptacji dla różnorodności w grupie rówieśniczej
Cele szczegółowe
  • zwiększenie poczucia bezpieczeństwa w grupie rówieśniczej
  • wzmocnienie spójności grupy
  • zwiększenie empatii
  • podniesienie świadomości odmiennych potrzeb i akceptacji dla nich
  • poprawa świadomości ryzyka, jakie niesie odrzucenie rówieśnicze i brak akceptacji dla odmiennych potrzeb innej osoby
  • rozwój refleksyjności i umiejętności samodzielnego myślenia
  • rozwój kreatywności
  • nauka budowania prostego scenariusza filmowego
 
  • załącznik nr 1. 8 zasad budowania fabuły filmu krótkometrażowego
  • kartony dużego formatu
  • mazaki i kredki
  • flipchart lub tablica,
  • długopisy
  • kartki do brudnopisu
Liczba uczestników oddział klasowy 20-30 osób
Czas trwania 2 x 45 min.
Sprawdź inne serwisy