przygotowanie do zawodu

Obserwacja zajęć w okresie przygotowania do zawodu – przebieg

Obserwacja zajęć w okresie przygotowania do zawodu – przebieg

Nauczyciel początkujący w okresie odbywania przygotowania do wykonywania zawodu ma obowiązek przeprowadzenia co najmniej dwóch lekcji obserwowanych. Pierwszą przeprowadza w drugim roku, a kolejną – w ostatnim roku odbywania przygotowania do zwodu nauczyciela. Pierwsza lekcja pokazowa ma mniej formalny charakter, ma pomóc nauczycielowi przygotować się do spotkania z drugą komisją. Kolejna obserwacja ma bowiem duży wpływ na dalsze losy awansu zawodowego nauczyciela. Od uzyskanej opinii zależy bowiem to, czy nauczyciel początkujący będzie mógł złożyć wniosek o wszczęcie postępowania egzaminacyjnego na stopień nauczyciela mianowanego.

Pierwsza obserwacja lekcji musi być przeprowadzona przed dokonaniem oceny pracy w drugim roku przygotowania do zawodu nauczyciela. Tę lekcję lub te lekcje w obecności:
  • dyrektora
  • mentora,
  • doradcy metodycznego, nauczyciela-konsultanta, albo przedstawiciela organu sprawującego nadzór pedagogiczny (albo nauczyciela dyplomowanego, który naucza tego samego przedmiotu lub prowadzi ten sam rodzaj zajęć, zatrudnionego w tej samej lub innej szkole) – to, kim dokładnie będzie ta osoba, wskazuje dyrektor szkoły.
– art. 9fa ust. 1 ustawy z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela. Należy pamiętać, że zgodnie z art. 9fa ust. 2 ustawy z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, obserwacja ta musi obejmować co najmniej jedną godzinę. Ostatecznie wymiar obserwowanych zajęć ustala dyrektor, mając na względzie potrzeby nauczyciela w zakresie doskonalenia umiejętności praktycznych. Pierwsza obserwacja zajęć ma uproszczony charakter. Składa się z:
  • obserwacji prowadzonych lekcji,
  • omówienia obserwowanej lekcji przez osoby obecne przez obserwacji z nauczycielem.
Obserwacja ta nie kończy się wydaniem opinii, przepisy nie przewidują także obowiązku sporządzenia protokołu czy innego dokumentu potwierdzającego jej przebieg. Nie oznacza to jednak, że nie ma ona żadnego znaczenia. Po pierwsze, dyrektor może uznać, że potrzebne jest przeprowadzenie jej jeszcze raz. Po drugie natomiast – wnioski z obserwacji mogą być wzięte pod uwagę w ocenie pracy nauczyciela.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jak krok po kroku przebiega obserwacja zajęć w okresie przygotowania do zawodu nauczyciela?
  • Jakie dokumenty sporządza komisja obserwująca pierwszą lekcję, a jakie komisja obserwująca drugie zajęcia otwarte?
  • Ile razy można powtarzać lekcję otwartą?
  • Jakie są konsekwencje otrzymania negatywnej opinii o przeprowadzonych zajęciach otwartych?
  Przygotowanie do zawodu nauczyciela – zadania i dokumentacja początkującego nauczyciela, obserwowanie zajęć i lekcje pokazowe

Przygotowanie do zawodu nauczyciela – zadania i dokumentacja początkującego nauczyciela, obserwowanie zajęć i lekcje pokazowe

Zmiany w zasadach zdobywania stopnia nauczyciela mianowanego wciąż budzą wiele wątpliwości nauczycieli odbywających przygotowanie do zawodu nauczyciela. Jednym z najczęściej zadawanych pytań jest to dotyczące obowiązkowej dokumentacji nauczyciela odbywającego przygotowanie do wykonywania zawodu. Sprawdź, jakie wymagania w tym zakresie wynikają z nowych przepisów Karty Nauczyciela. W artykule omówiono również różnice między przygotowaniem do zawodu nauczyciela a dawnym stażem nauczyciela rozpoczynającego pracę w szkole oraz omówiono zadania mentora.

Przepisy prawa nie wymagają od nauczyciela początkującego prowadzenia jakiejkolwiek dokumentacji. Nie jest jednak zalecane rezygnowanie z systematycznego planowania i dokumentowania wykonywanych czynności. Często zresztą jest to wymagane przez dyrektora szkoły. Pracę i realizowane zadania ułatwią dokumenty, które częstokroć są tworzone przez nauczycieli, jak:
  1. plan dydaktyczny (rozkład materiału czy plan wynikowy), który pozwala na planowanie pracy dydaktycznej w poszczególnych zespołach klasowych, dostosowanie treści edukacyjnych do możliwości uczniów i specyfiki szkoły,
  2. konspekt (scenariusz) lekcji (uroczystości) zawierający takie elementy jak: cel ogólny i cele operacyjne lekcji, stosowane środki dydaktyczne, metody i formy pracy oraz określający czas trwania lekcji,
  3. arkusze obserwacji zajęć mentora czy innych nauczycieli,
  4. karty pracy, karty ewaluacyjne, czy notatki z rozmów z uczniami lub rodzicami, które pomagają dokonać ewaluacji własnej pracy,
  5. zaświadczenia z różnych form doskonalenia zawodowego,
  6. plan (program) szkolenia prowadzonego dla innych nauczycieli.
Zgodnie z art. 9fa ust. 1 ustawy z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, w drugim roku odbywania przygotowania do zawodu nauczyciela, przed dokonaniem oceny pracy, nauczyciel jest obowiązany przeprowadzić zajęcia, w wymiarze co najmniej 1 godziny (o liczbie godzin decyduje dyrektor), w obecności:
  1. dyrektora szkoły,
  2. mentora,
  3. doradcy metodycznego albo nauczyciela-konsultanta, albo przedstawiciela organu sprawującego nadzór pedagogiczny, albo nauczyciela dyplomowanego, który naucza tego samego przedmiotu lub prowadzi ten sam rodzaj zajęć, zatrudnionego w tej samej lub innej szkole.
Kolejna lekcja pokazowa musi zostać przeprowadzona w ostatnim roku odbywania przygotowania do zawodu nauczyciela. Zgodnie bowiem z art. 9fa ust. 5 ustawy z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, w ostatnim roku odbywania przygotowania do zawodu nauczyciela nauczyciel, który w tym okresie uzyskał co najmniej dobrą ocenę pracy, jest obowiązany przeprowadzić zajęcia, w wymiarze 1 godziny, w obecności komisji powołanej przez dyrektora szkoły, w której skład wchodzą:
  1. dyrektor szkoły jako przewodniczący komisji,
  2. ekspert z listy ekspertów prowadzonej przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, posiadający kwalifikacje z zakresu psychologii lub pedagogiki, w tym pedagogiki specjalnej, albo nauczyciel mianowany lub dyplomowany zatrudniony na stanowisku psychologa, pedagoga lub pedagoga specjalnego, w tej samej lub innej szkole,
  3. doradca metodyczny albo nauczyciel-konsultant, albo przedstawiciel organu sprawującego nadzór pedagogiczny, albo nauczyciel dyplomowany, który naucza tego samego przedmiotu lub prowadzi ten sam rodzaj zajęć, zatrudniony w tej samej lub innej szkole.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jaką dokumentację powinien prowadzić nauczyciela przygotowujący się do zawodu w pierwszym roku pracy?
  • Jak często mentor powinien obserwować lekcje prowadzone przez nauczyciela początkującego?
  • Ile razy w roku nauczyciel powinien obserwować zajęcia prowadzone przez mentora?
  • Jak często dyrektor powinien obserwować lekcje początkującego nauczyciela?
  • Co odróżnia przygotowanie do zawodu nauczyciela od stażu początkującego nauczyciela?
  •  Jakie zadania realizuje nauczyciel początkujący w okresie przygotowania do zawodu?
  • Co należy do obowiązków mentora przydzielonego nauczycielowi?
  • Czy mentor musi być nauczycielem zatrudnionym na pełen etat?
  • Czy mentor musi uczyć tego samego przedmiotu, co początkujący nauczyciel?
Sprawdź inne serwisy