Ustalenie oceny zachowania nigdy nie jest łatwe. Ocena zachowania ma wpływ na kształtowanie postaw uczniowskich, samodyscyplinę oraz kształtowanie umiejętności społecznych. Ponadto, przyjmuje się, że jest ona narzędziem w procesie wychowawczym i indywidualnym wsparciu ucznia, szczególnie jeśli występują problemy z dyscypliną lub trudnościami interpersonalnymi. Żeby jednak osiągnięcie tych założeń było możliwe, ocena musi być obiektywna, sprawiedliwa i oparta na jasno określonych kryteriach. Przypominamy osiem najważniejszych zasad ustalania rocznej oceny zachowania.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Przeczytaj również:
Na podstawie art. 44n ust. 1 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty, uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania zostały ustalone niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tych ocen.
Przed zbliżającym się końcem półrocza wychowawcy informują uczniów i ich rodziców o proponowanych ocenach zachowania. Zdarza się, że rodzice uczniów lub sami uczniowie zgłaszają zastrzeżenia do śródrocznej oceny zachowania.
W okresie zamknięcia szkół trzeba stosować wszystkie przepisy prawa oraz statutu szkoły dotyczące wystawiania ocen zachowania – w zakresie możliwym do zastosowania w kształceniu na odległość. Sprawdź, jak kryteria określone w przepisach stosować w sytuacji, gdy uczniowie uczą się z domu.
Jednym z najczęściej powracających tematów w dyskusji o współczesnej szkole jest problem prac domowych i nadmiernego obciążania uczniów, a nierzadko także rodziców, zadaniami do samodzielnego wykonania w domu. Czy prawo oświatowe pozwala, a może zabrania zadawania prac domowych? Sprawdź czy przepisy regulują tę kwestię.
Od połowy marca uczniowie nie chodzą do szkół. Wiemy, że nie wrócą do nich aż do końca maja, ale tak naprawdę nikt nie ma pewności, że ograniczenie funkcjonowania placówek oświatowych zostanie zniesione do końca roku szkolnego. O ile dyrektorzy wraz z nauczycielami w większości szkół wypracowali zasady ustalania ocen z poszczególnych zajęć edukacyjnych, o tyle dużym problemem okazuje się ustalenie ocen klasyfikacyjnych z zachowania. Jakimi kryteriami się kierować, skoro od blisko dwóch miesięcy dzieci i młodzież nie pojawia się w szkole? I czy w szkołach średnich inne zasady dotyczą oceniania absolwentów szkół podstawowych i absolwentów gimnazjów?
Podczas zawieszenia zajęć w szkołach uczniowie powinni spędzać czas w domu. W większości miast patrole straży miejskiej i policji legitymują uczniów przebywających w miejscach publicznych i przypominają, dlaczego nie ma zajęć. Czy informacje o wylegitymowanych uczniach zostaną przekazane nauczycielom i dyrektorom szkół? Czy wychowawca może pociągnąć niesfornych uczniów do odpowiedzialności, np. obniżając ocenę z zachowania?
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.