Do klasy różnorodnej uczęszczają uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, sprawiający kłopoty wychowawcze, zróżnicowani pod względem poziomu wiedzy i możliwości. W takiej klasie często nasilają się konflikty rówieśnicze, dochodzi do nękania i napięć na tle pozycji w strukturze grupy. Umiejętne kierowanie takim zespołem wymaga systematyczności i konsekwencji. Dowiedz się, jak zarządzać klasą różnorodną, aby stworzyć atmosferę sprzyjającą koncentracji i rozwoju dla wszystkich uczniów.
Peder Haug w swoich rozważaniach teoretycznych słusznie podkreśla, że koncepcja edukacji włączającej to „retoryczne arcydzieło ale brak konsensusu”. Jej założenia są łatwe do zaakceptowania i trudne do sprzeciwiania się, a nawet krytykowania ponieważ są silnie oparte na wartościach i ideologiach takich jak demokracja i sprawiedliwość społeczna. Trudne są natomiast do realizacji w działaniach praktycznych.
Uczestnicy porządkują i pogłębiają swoją wiedzę w obszarze pracy z uczniami na różnych poziomach. Uczą się skuteczniej diagnozować specyficzne potrzeby i możliwości podopiecznych. Określają, jaka pomoc specjalistyczna i w jakim zakresie jest potrzebna w szkole. Poznaj scenariusz warsztatu dla nauczycieli.
Jednolita dla wszystkich uczniów oferta edukacyjna należy do przeszłości. Nie sprawdziła się, bo klasy jednorodne nie istnieją. Dlatego obecnie szkoła stawia na zindywidualizowane wspomaganie rozwoju podopiecznych. Planowanie i prowadzenie lekcji oraz przydzielanie uczniom zadań musi uwzględniać ich poziom, potrzeby i aktualne możliwości. Co to oznacza dla nauczyciela? Podpowiadamy, jak efektywnie pracować z klasami o zróżnicowanym poziomie.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.