Jak długo ważna jest opinia z poradni wydana w I klasie szkoły podstawowej lub w zerówce

Marzenna Czarnocka

Autor: Marzenna Czarnocka

Dodano: 12 grudnia 2018
Dokument archiwalny
opinia z poradni

Okres obowiązywania opinii należy wiązać z zakresem merytorycznym sprawy, w jakiej została wydana  - tak wskazuje § 4 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad działania poradni. Dowiedz się, czy zawsze potrzebna jest opinia z poradni, aby udzielić dziecku wsparcia!

Przeczytaj aktualny artykuł: Jak długo ważna jest opinia wydana przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną

Ważność opinii zależy od celu jej wydania

Opinie są wydawane przez poradnie w określonych sprawach (§ 4 ww. rozporządzenia). Ich aktualność jest więc uzależniona od celu i zakresu danej sprawy - inny będzie mieć opinia w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego (wymagana każdorazowo przy podejmowaniu decyzji o odroczeniu), inny w sprawie zindywidualizowanej ścieżki (każdorazowo na określony czas), inny w sprawie specyficznych trudności w uczeniu się (raz wydana opinia jest ważna przez cały okres kształcenia).

Okres „ważności” opinii należy więc odnieść do aktualnej sytuacji dziecka i problemu, do jakiego odnosi się opinia.

Udzielenie wsparcia – również bez opinii

Natomiast należy też podkreślić, że opinia nie jest wymagana do tego, aby udzielić dziecku wsparcia. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna powinna zostać udzielona w każdym przypadku, gdy nauczyciel lub specjalista dostrzeże taką potrzebę, bez konieczności posiadania przez ucznia opinii z poradni. Zgodnie z §  20 ust. 3 i 4 rozporządzenia w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w przypadku stwierdzenia, że uczeń ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, nauczyciel, wychowawca grupy wychowawczej lub specjalista niezwłocznie udzielają uczniowi tej pomocy w trakcie bieżącej pracy z uczniem i informują o tym wychowawcę. Ten informuje innych nauczycieli i specjalistów o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w trakcie ich bieżącej pracy z uczniem, jeżeli stwierdzi taką potrzebę, oraz we współpracy z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych lub specjalistami planuje i koordynuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną w ramach zintegrowanych działań nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów oraz bieżącej pracy z uczniem.

Opinia wydana przez poradnię jest dokumentem opisującym stan stwierdzony w wyniku przeprowadzonej diagnozy oraz określającym indywidualne  potrzeby rozwojowe i edukacyjne dziecka „na tu i teraz”. Stan ten pod wpływem zalecanych oddziaływań, w wyniku rozwoju, w odniesieniu do nowych zadań i oczekiwań środowiska, ulega zmianie w czasie – tym samym zmienia się sytuacja opisana w opinii, funkcjonowanie dziecka itp. Zatem raczej nieadekwatna do potrzeb dziecka w klasie IV będzie opinia sprzed 4-5 lat, jakkolwiek przyczyny, mechanizmy, mogą pozostawać te same np. u dziecka z grupy ryzyka dysleksji utrzymujące się deficyty funkcji słuchowo-językowych mogą być przyczyną specyficznych trudności w uczeniu się.
Marzenna Czarnocka
Dodano: 12 grudnia 2018

Autor: Marzenna Czarnocka

Dyrektor poradni psychologiczno-pedagogicznej, wykładowca kursów dla nauczycieli i kadry zarządzającej placówek oświatowych.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy