Do Ministerstwa Edukacji Narodowej wpłynęła interpelacja z pytaniem dotyczącym możliwości zwiększenia pensum nauczycieli praktycznej nauki zawodu do 30 godzin tygodniowo. Zdaniem pytającego wymiar obowiązkowych godzin zajęć nauczycieli zajęć praktycznych jest małe w stosunku do pensum nauczycieli przedmiotów teoretycznych zawodowych, ponieważ nauczyciele ci są obciążeni zdecydowanie mniejszym zakresem obowiązków. MEN nie podziela tego stanowiska i w najbliższym czasie nie planuje wprowadzenia zmian, ale nie wyklucza, że kwestia ta stanie się przedmiotem pogłębionej analizy Zespołu do spraw pragmatyki zawodowej nauczycieli.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) odniosło się do interpelacji dotyczącej możliwości zwiększenia pensum nauczycieli praktycznej nauki zawodu do 30 godzin tygodniowo, wskazując, że obecnie nie planuje wprowadzenia takich zmian. W odpowiedzi przypomniano, że czas pracy nauczycieli jest ściśle uregulowany przez ustawę z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, która określa, że tygodniowy wymiar zajęć dla nauczycieli praktycznej nauki zawodu nie może przekroczyć 20 godzin.
Wymiar pensum dydaktycznego obowiązującego nauczyciela w placówkach oświatowych prowadzących kształcenie w zawodzie, bez względu na zawód, w jakim szkoła prowadzi kształcenie, zależy od tego:
Ministerstwo podkreśliło, że istniejąca różnica w wymiarze godzin zajęć dydaktycznych między nauczycielami przedmiotów teoretycznych (18 godzin) a nauczycielami praktycznej nauki zawodu (20 godzin) wynika z odmiennej specyfiki pracy. Nauczyciele praktycznej nauki zawodu, mimo mniejszej liczby uczniów w grupach, są zobowiązani do realizacji zadań dydaktycznych w sposób dostosowany do specyfiki zajęć. Wymaga indywidualnego podejścia i szczególnej troski o bezpieczeństwo uczniów, zwłaszcza w pracy z maszynami i urządzeniami.
MEN zaznaczyło również, że zmiany w pragmatyce zawodowej nauczycieli powinny być dokładnie przeanalizowane i dopasowane do aktualnych potrzeb systemu oświaty. W tym celu powołano Zespół do spraw pragmatyki zawodowej nauczycieli, który zajmuje się przygotowaniem propozycji rozwiązań systemowych. Ministerstwo podkreśla, że ewentualne zmiany będą wprowadzane jedynie po pogłębionej analizie, uwzględniającej wszystkie aspekty organizacyjne i dydaktyczne kształcenia zawodowego.
Odpowiedź na interpelację nr 3843w sprawie pensum nauczycieli zajęć praktycznych (odpowiadający: sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej Henryk Kiepura)