Wsparcie młodzieży zagrożonej samobójstwem. Wyniki badań zleconych przez Rzecznika Praw Dziecka

Dodano: 5 stycznia 2024
  Wsparcie młodzieży zagrożonej samobójstwem. Wyniki badań zleconych przez Rzecznika Praw Dziecka

Na stronie internetowej Rzecznika Praw Dziecka opublikowano raport z badania zrealizowanego w czerwcu 2023 roku. Badanie miało na celu uzyskanie wiedzy o tym, w jaki sposób młodzież postrzega dostępność wsparcia w sytuacji zagrożenia samobójstwem. Wyniki nie nastrajają optymistycznie. Sprawdź szczegóły.

Doświadczenia związane z samobójstwem w otoczeniu osób młodych

Badanie pozwoliło stwierdzić skala myśli i zachowań samobójczych wśród młodych osób jest alarmująco wysoka. Co trzeci uczeń wskazał, że zna osobę niepełnoletnią, która w ciągu ostatniego miesiąca miała przynajmniej raz myśli samobójcze – młodzi znają średnio trzy takie osoby. Częściej dotyczyło to starszej młodzieży (37%, uczniowie młodsi - 28%) oraz dziewcząt (39%, chłopcy - 26%). Odsetek ten zwiększa się w przypadku znajomości osoby do 18. roku życia, która miała takie myśli w perspektywie ostatniego roku (38%). Młodzi ludzie znają średnio cztery takie osoby. Widoczna jest również różnica pod względem wieku i płci. Znajomość osób w kryzysie suicydalnym deklarowały częściej kobiety (45%, mężczyźni – 29%) oraz uczniowie drugiej klasy szkoły ponadpodstawowej (43%, klasa siódma szkoły podstawowej – 30%).

Bardzo duży odsetek badanych uczniów miał kiedykolwiek myśli samobójcze – wskazał tak co czwarty badany. Zarówno w ciągu ostatniego roku, jak i w ciągu ostatniego miesiąca myśli samobójcze miał jeden na dziesięciu respondentów.

Raport „Wsparcie młodzieży zagrożonej samobójstwem” jako źródło wiedzy o młodzieży

Raport „Wsparcie młodzieży zagrożonej samobójstwem" z 2023 roku jest nieocenionym źródłem wiedzy dla nauczycieli, którzy dążą do zrozumienia i wsparcia uczniów w obliczu wyzwań psychicznych. Publikacja rzuca światło na postrzeganie dostępności wsparcia wśród młodzieży i wskazuje na kluczowe obszary, w których nauczyciele mogą odegrać znaczącą rolę.

Zapoznanie się z wynikami badania pozwoli na lepsze rozpoznanie problemów emocjonalnych uczniów i dostosowanie odpowiednich metod interwencji.

Raport podkreśla znaczenie rodziny i rówieśników w procesie wsparcia, a także roli, jaką nauczyciele mogą pełnić w edukacji i kierowaniu do odpowiednich instytucji wsparcia. Znajdują się tu również cenne wskazówki dotyczące komunikacji z młodzieżą oraz sposobów radzenia sobie z wyzwaniami w poszukiwaniu pomocy.

Dla nauczycieli, którzy codziennie spotykają się z różnorodnymi problemami uczniów, raport stanowi ważne źródło informacji o skutecznych technikach wsparcia psychicznego.

Oprócz aspektów psychologicznych, raport zawiera także praktyczne narzędzia i zalecenia, które można wdrożyć w codziennej pracy z młodzieżą.

Raport można pobrać ze strony internetowej Rzecznika Praw Dziecka:

Źródło: strona internetowa Rzecznika Praw Dziecka

Opracowanie: Marta Wysocka

Tematyka

Sprawdź inne serwisy