Opublikowany 9 kwietnia 2025 r. projekt nowelizacji ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich przewiduje szereg istotnych zmian dla szkół, przedszkoli, organizatorów wypoczynku oraz innych podmiotów pracujących z dziećmi. Zmiany obejmują m.in. doprecyzowanie pojęć ustawowych, nowe obowiązki w zakresie weryfikacji karalności, a także konieczność aktualizacji standardów ochrony małoletnich – najpóźniej do 15 sierpnia 2026 roku. W artykule omawiamy projektowane rozwiązania.
Niespełna rok po wejściu w życie przepisów dotyczących obowiązku posiadania standardów ochrony małoletnich stało się jasne, że konieczne są ich doprecyzowanie i uzupełnienie. Przypomnijmy – od 15 lutego 2024 r. obowiązuje nowelizacja ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich, która nałożyła na wiele podmiotów obowiązek wprowadzenia standardów ochrony małoletnich. Do 15 sierpnia 2024 r. wszystkie zobowiązane jednostki musiały dostosować się do nowych regulacji. Jednak już pierwsze miesiące po wejściu w życie 15 lutego 2024 r. ujawniły liczne problemy interpretacyjne. W odpowiedzi na te trudności przygotowano projekt nowelizacji, który ma uporządkować i doprecyzować obowiązujące rozwiązania i zasady stosowanie standardów. Nadal nadrzędnym celem ustawy ma być jednak eliminowania ryzyka zdarzeń zagrażających dobru małoletniemu.
Dotychczasowe brzmienie przepisów powodowało istotne problemy interpretacyjne. W celu ich wyeliminowania, ustawodawca proponuje wprowadzenie następujących definicji legalnych:
W projekcie nowelizacji ustawy zaproponowano istotną zmianę językową: dotychczasowy zwrot „działalność związana z opieką, wychowaniem lub edukacją małoletnich” zastąpiono sformułowaniem „działalność polegająca na opiece, wychowaniu lub edukacji małoletnich”.
Dotychczasowe brzmienie przepisu – mówiące o działalności „związanej z” opieką, wychowaniem lub edukacją – było na tyle ogólne, że mogło prowadzić do nadinterpretacji obowiązku weryfikacji karalności. W praktyce zdarzało się, że niektóre szkoły czy organizatorzy zajęć interpretowali to sformułowanie bardzo szeroko i obejmowali obowiązkiem weryfikacji niemal każdą osobę obecną w placówce – nawet jeśli jej zadania nie miały realnego kontaktu z dziećmi.
Zgodnie z projektem, nowy zwrot „polegająca na” miałby jednoznacznie wskazywać, że chodzi wyłącznie o taką działalność, której istotą (przedmiotem) są czynności bezpośrednio skierowane do dzieci – a więc:
Tym samym obowiązek sprawdzania karalności nie dotyczy osób, których działalność w jednostce edukacyjnej lub opiekuńczej nie polega na bezpośrednim kontakcie z dziećmi, np. pracowników technicznych, administracyjnych czy firm zewnętrznych (np. remontowych), o ile nie mają oni realnego kontaktu z uczniami.
Projekt przewiduje doprecyzowanie katalogu przestępstw, za których popełnienie dana osoba nie mogłaby zostać dopuszczona do pracy z dziećmi. Są to:
Dzięki ujednoliceniu katalogu, zaświadczenie wydane na podstawie art. 21 ustawy będzie obowiązujące również dla celów wynikających z innych przepisów – w tym z art. 92p ustawy o systemie oświaty.
W zależności od sytuacji, obowiązek przedstawienia informacji z rejestrów będzie spoczywał:
W tym drugim przypadku osoba fizyczna nie ma uprawnień do pozyskania informacji z Rejestru z dostępem ograniczonym, dlatego obowiązek informacyjny przeniesiono na zatrudnianego.
Zgodnie z RODO, podmiot zatrudniający lub dopuszczający do działalności ma:
W projekcie doprecyzowano, że administratorem danych osobowych w tym procesie będzie podmiot, który dokonuje weryfikacji.
Projektodawca utrzymał dotychczasowy obowiązek sprawdzenia danych osób mających kontakt z dziećmi w dwóch rejestrach:
Obowiązek ten miałby spoczywać na:
W Rejestrze z dostępem ograniczonym gromadzi się informacje m.in. o osobach:
Ustawodawca chce wprowadzić szczegółowe regulacje dla sytuacji, gdy:
Zgodnie z art. 21c i 21d ustawy, osoby te zobowiązane są do:
W art. 21c dodano również zapis, który stanowi, że Biuro Krajowego Rejestru Karnego może przekazywać dane o skazaniu za granicą, jeżeli są one dostępne.
W odpowiedzi na zgłaszane problemy projektodawca chce wprowadzić wyjątek dla rodziców lub opiekunów dzieci, którzy są dopuszczani do innej działalności organizowanej przez podmiot, do którego uczęszcza ich dziecko. W takich przypadkach:
Takie uproszczenie ma charakter pragmatyczny i zdaniem projektodawcy nie obniża poziomu bezpieczeństwa dzieci.
W nowym art. 21h ustawodawca planuje zawarcie katalogu sytuacji wyłączających obowiązek weryfikacji karalności. Wyjątki te uzasadniono oceną niskiego ryzyka zagrożenia dla dzieci. Przepisy dotyczące obowiązkowej weryfikacji nie będą stosowane w następujących przypadkach:
* Funkcjonariuszem publicznym jest: Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, poseł, senator, radny, poseł do Parlamentu Europejskiego, sędzia, ławnik, prokurator, funkcjonariusz finansowego organu postępowania przygotowawczego lub organu nadrzędnego nad finansowym organem postępowania przygotowawczego, notariusz, komornik, kurator sądowy, syndyk, nadzorca sądowy i zarządca, osoba orzekająca w organach dyscyplinarnych działających na podstawie ustawy, osoba będąca pracownikiem administracji rządowej, innego organu państwowego lub samorządu terytorialnego, chyba że pełni wyłącznie czynności usługowe, a także inna osoba w zakresie, w którym uprawniona jest do wydawania decyzji administracyjnych, osoba będąca pracownikiem organu kontroli państwowej lub organu kontroli samorządu terytorialnego, chyba że pełni wyłącznie czynności usługowe, osoba zajmująca kierownicze stanowisko w innej instytucji państwowej, funkcjonariusz organu powołanego do ochrony bezpieczeństwa publicznego albo funkcjonariusz Służby Więziennej, osoba pełniąca czynną służbę wojskową, z wyjątkiem terytorialnej służby wojskowej pełnionej dyspozycyjnie, pracownik międzynarodowego trybunału karnego, chyba że pełni wyłącznie czynności usługowe, inspektor Inspekcji Wodnej.
Ważna zmiana ma dotyczyć również osób prowadzących praktyczną naukę zawodu. W projekcie zaproponowano wyłączenie jej spod obowiązków ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniu przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich poddając je rygorom tej pierwszej. Oznacza to, że obowiązki spoczywające na osobie prowadzącej praktyczną naukę zawodu będą określone w ustawie Prawo oświatowe. Nowelizacja ustawy Prawo oświatowe nałoży na osoby prowadzące praktyczną naukę zawodu (np. pracodawców przyjmujących uczniów na praktyki) obowiązek:
Sankcją za złożenie nieprawdziwego oświadczenia będzie odpowiedzialność wykroczeniowa.
W art. 21i dodano również regulację określającą:
Celem projektowanego przepisu ma być zapewnienie zgodności z przepisami o ochronie danych osobowych (RODO).
W projekcie przewidziano zmianę art. 24 ustawy o KRK, zgodnie z którą:
zostaną zwolnieni z opłaty za wydanie zaświadczenia z Rejestru. Projektodawca uzasadnia tę zmianę brakiem wynagrodzenia lub ekwiwalentu finansowego za wykonywaną działalność przez te osoby.
Nowelizacja porządkuje zagadnienie obowiązku opracowania i wdrożenia standardów ochrony małoletnich. W odpowiedzi na liczne wątpliwości ze strony dyrektorów szkół, organów prowadzących i samorządów, dokonano następujących zmian:
W projekcie doprecyzowano, że standardy ochrony małoletnich muszą być dostosowane do charakteru i rodzaju jednostki, w której są stosowane. Zamiast sztywnego katalogu elementów, które mają znaleźć się w standardach, ustawodawca przyjął formułę otwartą – przykładową – dającą podmiotom swobodę w ich dopasowaniu.
Standardy powinny zawierać takie elementy, jak:
Jednak każdorazowo należy ocenić, czy i w jakim zakresie dane elementy mają zastosowanie do danej jednostki (np. szkoły, stowarzyszenia, klubu sportowego, schroniska młodzieżowego).
Zespół do spraw analizy zdarzeń to nowatorska w polskim systemie instytucja, powołana do analizowania przypadków, w których doszło do śmierci dziecka lub ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, w celu identyfikacji luk systemowych i zapobiegania podobnym zdarzeniom w przyszłości.
Nowelizacja przewiduje utworzenie nowej funkcji – zastępcy przewodniczącego Zespołu. Jego wybór ma nastąpić w terminie 6 miesięcy od wejścia w życie ustawy, w trakcie trwania bieżącej kadencji. Celem tej zmiany jest:
Projekt przewiduje przyznanie ekspertom prawa do skorzystania ze zwolnienia z pracy zawodowej, maksymalnie w wymiarze 1 dnia w miesiącu. Ułatwi to pełne zaangażowanie w prace analityczne bez ryzyka konfliktu z obowiązkami zawodowymi.
Proponowane przepisy mają nałożyć Wojewódzkiego Komendanta Policji oraz Stołecznego Komendanta Policji obowiązek niezwłocznego poinformowania Zespołu o każdym przypadku śmierci lub ciężkiego uszczerbku na zdrowiu małoletniego, który został ujawniony lub zgłoszony.
Celem tej zmiany jest zapewnienie, że żadne istotne zdarzenie nie umknie analizie Zespołu, co dotychczas – jak przyznano w uzasadnieniu – mogło mieć miejsce.
Projekt ustawy zawiera przejrzyste przepisy przejściowe, które mają zagwarantować płynne wejście w życie nowych obowiązków, bez ryzyka dezorganizacji pracy szkół i placówek.
Ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia, z wyjątkiem art. 2, który będzie obowiązywał po czterech miesiącach od ogłoszenia (dotyczy m.in. zmian w ustawie Prawo oświatowe, a więc placówki oświatowe powinny szczególnie uważnie śledzić ten termin).
Jednym z najważniejszych przepisów przejściowych jest ten, który wskazuje, że wszystkie podmioty, które już wcześniej były zobowiązane do posiadania standardów ochrony małoletnich, muszą dokonać ich aktualizacji do dnia: 15 sierpnia 2026 r. Oznacza to, że:
Projekt ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich oraz niektórych innych ustaw (projekt z 9 kwietnia 2025 r.).