Rzecznik Praw Obywatelskich negatywnie ocenia rozwiązanie, w którym w regulaminach tworzonych na poziomie danej placówki i tylko dla niej były uregulowane wskaźniki oceny pracy nauczycieli, które określają poziom spełniania poszczególnych kryteriów oceny ich pracy.
Od 1 września 2018 r. szczegółowe warunki dokonywania oceny pracy będzie określać rozporządzenie, jednakże wskaźniki oceny pracy nauczycieli, odnoszące się do poziomu spełniania poszczególnych kryteriów oceny pracy nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego uwzględniające specyfikę pracy w danej szkole, ma określać regulamin ustalany przez dyrektora szkoły.
Rzecznik Praw Obywatelskich negatywnie ocenia rozwiązanie, w którym w regulaminach tworzonych na poziomie danej placówki i tylko dla niej były uregulowane wskaźniki oceny pracy nauczycieli, które określają poziom spełniania poszczególnych kryteriów oceny ich pracy. „Takie rozwiązanie oznacza, że poziom realizowania przez nauczycieli takiego samego kryterium, wspólnego dla wszystkich nauczycieli będzie różny, zależny wyłącznie od dyrektora danej szkoły” – zauważa Rzecznik. Analogiczne uwagi dotyczą określenia wskaźników oceny pracy dyrektorów placówek, które mają być określone przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny dla podległych mu jednostek.
„W ocenie Rzecznika Praw Obywatelskich niezagwarantowanie nauczycielom oraz dyrektorom szkół jednolitego sposobu oceny ich pracy, niezależnego od „szkolnych” bądź „lokalnych” uwarunkowań, może budzić wątpliwości pod kątem zapewnienia przestrzegania podstawowych praw i wolności przysługujących obywatelom”.
Według Rzecznik Praw Obywatelskich wskaźniki oceny pracy nauczycieli określające poziom spełniania poszczególnych kryteriów powinny znaleźć się co najmniej w rozporządzeniu.