Rzecznik Praw Obywatelskich, Marcin Wiącek, zwrócił się do Minister Edukacji Narodowej, Barbary Nowackiej, z uwagami dotyczącymi projektu zmian rozporządzenia o pracach domowych.
W piśmie do MEN Rzecznik Praw obywatelskich zwrócił szczególną uwagę na kilka kluczowych aspektów projektu. Przede wszystkim, wyraził obawy, że całkowity zakaz prac domowych dla najmłodszych klas, a także odstąpienie od ich oceniania, mogą być postrzegane jako kroki niezgodne z zapewnieniami o wzmocnieniu roli nauczycieli oraz autonomii szkół. Rzecznik podkreślił, że takie decyzje powinny być poprzedzone szerokimi konsultacjami społecznymi oraz analizą ekspertów, zwłaszcza w dziedzinie dydaktyki.
RPO odwołał się również do wyników ankiety przeprowadzonej wśród nauczycieli, z której wynika, że większość z nich jest za ograniczeniem, a nie całkowitym zniesieniem prac domowych. Wskazał, że przed wprowadzeniem zmian w zakresie prac domowych, priorytetem powinna być modyfikacja podstaw programowych.
Oprócz tego wyraził również zastrzeżenia co do prawnych aspektów projektu, zauważając, że wprowadzane zmiany mogą wchodzić w materię ustawową, co jest niezgodne z zasadami hierarchii źródeł prawa w Polsce. Ponadto, Rzecznik zwrócił uwagę na potencjalne trudności w interpretacji pojęcia „praktyczne prace domowe”, co może prowadzić do niejednoznaczności w ich stosowaniu.
Rzecznik podkreślił również obawy dotyczące wpływu ograniczenia prac domowych na efektywność nauczania, zwłaszcza w klasach z uczniami o zróżnicowanych możliwościach. Wskazał na ryzyko osłabienia wśród uczniów poczucia obowiązku i odpowiedzialności, a także problem z organizacją własnej pracy i powtarzaniem materiału.
W kontekście trwającej debaty, Marcin Wiącek podkreślił potrzebę indywidualizacji nauczania i możliwe trudności związane z zadawaniem prac domowych na specjalne życzenie rodziców.
Jednocześnie RPO zaznaczył, że dzieci i młodzież mają prawo do wypoczynku i rozwijania zainteresowań, a prace domowe nie powinny być sposobem na radzenie sobie z nadmiernym programem nauczania.
W odpowiedzi na zgłaszane od dawna problemy, RPO przypomniał o swoim wystąpieniu generalnym do MEN w 2019 roku oraz o inicjatywie poradnika #zadaNIEdomowe, który zawiera propozycje dostosowania prac domowych do indywidualnych potrzeb uczniów. Rzecznik apeluje o rozważne podejście do proponowanych zmian, podkreślając znaczenie dialogu i współpracy z ekspertami oraz społecznością szkolną w procesie reform oświaty.