Po określeniu wizji i misji placówki oraz po podjęciu działań prowadzących do zbudowania na ich podstawie pozytywnego wizerunku przychodzi czas na promocję, która pozwoli ten wizerunek upowszechnić wśród potencjalnych odbiorców, czyli rodziców i partnerów przedszkola.
Szanse skuteczności działań promocyjnych rosną, kiedy są wcześniej przemyślane i zaplanowane. W procesie tworzenia planu promocji przedszkola należy uwzględnić w szczególności następujące kroki:
KROK |
DZIAŁANIE |
UWAGI I WSKAZÓWKI |
Krok 1 |
Opracowanie listy działań do zrealizowania |
|
Krok 2 |
Oszacowanie i zaplanowanie budżetu |
Promocja i reklama przedszkola nie mogą być finansowane z dotacji |
Krok 3 |
Zaplanowanie terminów realizacji działań promocyjnych z uwzględnieniem specyfiki przedszkolnego kalendarium |
Należy uwzględnić nie tylko terminy naboru, ale także świąt i wydarzeń lokalnych, które mogą zostać wykorzystane do promocji |
Krok 4 |
opracowanie i przygotowanie materiałów promocyjnych, np.:
|
|
Opracowanie procedur oraz narzędzi umożliwiających ewaluację wyników podejmowanych działań |
W zaplanowaniu działań promocyjnych pomocne będzie odpowiedzenie sobie na pytania:
O placówkę:
O odbiorców:
O cel, któremu ma służyć promocja:
O dotychczasowe działania:
Planując promocję przedszkola, możemy wybierać spośród wielu różnych możliwości działania dających zarówno krótko, jak i długofalowe efekty. Ważne jest, by do planu promocji włączać i jedne, i drugie. Efekt intensywnej kampanii reklamowej może być szeroki, ale krótkotrwały. Aby go utrzymać, trzeba często ponawiać działania reklamowe, a to oznacza wysokie koszty. Z kolei sposoby mniej spektakularne, takie jak uczestnictwo przedszkola w lokalnych wydarzeniach, jeśli są konsekwentne, mogą dać cenne, o wiele trwalsze niż reklama efekty. Zwykle są też bardziej wiarygodne dla odbiorców, dlatego ich stosowanie jest bardzo korzystne dla wizerunku przedszkola. Do wartych uwagi możliwości należą:
Promocja w żłobkach – nawiązanie współpracy ze żłobkiem i docieranie z informacją bezpośrednio do rodziców: spotkanie promocyjne z rodzicami połączone z prezentacją oferty przedszkola i udzielaniem odpowiedzi na pytania, umieszczenie w żłobku plakatu informacyjnego/reklamowego, rozdawanie ulotek.
Bliska współpraca ze żłobkiem: wspólna organizacja imprez i atrakcji, zaproszenie dzieci ze żłobka do przedszkola (w ten sposób o przedszkolu dowiedzą się też rodzice i chętniej później wybiorą placówkę, którą już znają).
Drzwi otwarte – możliwość kompleksowego zaprezentowania oferty placówki, warunków, jakie oferuje i panującej w niej atmosfery, a także przybliżenia potencjalnym klientom samej placówki, m.in. spotkanie i rozmowa z dyrektorem oraz pracownikami, zajęcia pokazowe, dystrybuowanie materiałów promocyjnych, pokazy występów dzieci i wystawa ich twórczości.
Materiały informacyjne i promocyjne – estetyczne, przystępnie, zwięźle i atrakcyjnie zredagowane oraz zaprojektowane: ulotki, prospekty, broszury, plakaty, foldery reklamowe, przypinki, długopisy, breloczki, naklejki, koszulki, itp. z logotypem, maskotką czy mottem przedszkola.
Film promujący przedszkole – materiał filmowy prezentujący przedszkole w budzący zaufanie i sympatię, oryginalny i zabawny sposób może być wykorzystywany przy różnych okazjach – na stronie internetowej przedszkola, jako materiał dla mediów (internet, lokalna telewizja), podczas drzwi otwartych, w mediach społecznościowych itp.
Gazetka dla rodziców i dzieci – redagowanie gazetki zawierającej przydatne informacje i porady dla rodziców oraz krótkie bajki dla dzieci może być wizytówką placówki. Gazetkę można wydawać tradycyjnie na papierze, publikować na stronie internetowej przedszkola lub rozsyłać elektronicznie w formie mailingu.
Organizacja wydarzeń dla społeczności lokalnej – pozwala skutecznie zwrócić uwagę potencjalnych odbiorców i wzmocnić pozytywny wizerunek przedszkola. Podobnie jak dni otwarte, muszą być wcześniej nagłośnione; warto postarać się też o atrakcyjnego sponsora i patronat. Mogą to być np. wystawy, zabawy, wolontariat, zbiórki na rzecz domów dziecka czy schronisk dla zwierząt.
Udział w lokalnych wydarzeniach kulturalnych, charytatywnych czy obchodach ważnych wydarzeń i świąt – osoby reprezentujące przedszkole powinny mieć wyraźnie widoczne, charakterystyczne dla placówki atrybuty, np. przypinki czy apaszki z logotypem.
Organizowanie konkursów – nie tylko wewnętrznych, ale dla wszystkich dzieci zamieszkałych w danym mieście lub gminie, w określonym wieku lub dla ich rodziców.
Budowanie tradycji placówki – tworzenie cyklicznych zwyczajów przedszkola, budujących jego wyjątkowy wizerunek, np. akcje tematyczne, obchody uroczystości, w tym np. pasowanie na przedszkolaka, pierwszy dzień wiosny, karnawał, andrzejki.
Promocja w mediach tradycyjnych, zwłaszcza lokalnych, np.: przygotowywanie własnych informacji prasowych do publikacji, informowanie mediów o interesujących działaniach przedszkola, zaproponowanie mediom współpracy w charakterze eksperta w zakresie wychowania przedszkolnego, podtrzymywanie współpracy z tą samą osobą pracującą w danej redakcji.
Promocja w mediach elektronicznych, m.in.:
Profile przedszkola w mediach społecznościowych muszą być stale monitorowane i aktualizowane ze względu na możliwość zadawania pytań i dodawania komentarzy przez odbiorców.
Marketing szeptany, choć nie od razu daje rezultaty, jest długofalowo bardzo skuteczny i ugruntowuje wizerunek placówki. Opiera się na informacji przekazywanej z ust do ust, dlatego wpływ dyrektora przedszkola na niego jest znacznie ograniczony. Istnieją firmy oferujące usługi z zakresu marketingu szeptanego zwłaszcza w internecie (np. dodawanie przychylnych przedszkolu komentarzy i opinii w mediach społecznościowych, na forach czy w rankingach). Jednak najważniejsze jest tutaj to, jakie informacje przekazują dalej osoby bezpośrednio związane z przedszkolem – dzieci, ich rodzice, a także pracownicy czy współpracownicy przedszkola.
Zadowolonych z usług przedszkola rodziców można zachęcać do dzielenia się opiniami o przedszkolu, np. prosząc ich o zagłosowanie na placówkę w rankingu bądź o dodanie jej oceny w mediach społecznościowych czy w wyszukiwarce internetowej.
Bardzo ważna jest bieżąca weryfikacja skuteczności podejmowanych działań – aby było wiadomo, które warto kontynuować, a które nie dają oczekiwanych efektów, więc należy je zmodyfikować lub zarzucić. Należy też regularnie obserwować rynek edukacyjny i zachodzące w nim zmiany, trendy, konkurencję – by móc szybko i elastycznie reagować. Wskaźniki efektywności promocji i metody ich weryfikacji należy zdefiniować jeszcze na etapie planowania promocji.
Przy wszystkim tym należy zawsze pamiętać, że kluczową zasadą jest tutaj jednolitość, spójność i konsekwencja przekazu kierowanego różnymi kanałami, w różnych sytuacjach i do różnych odbiorców. Dzięki temu wizerunek będzie nie tylko wyrazisty i silny, ale także wiarygodny, stabilny i budzący zaufanie, co w przypadku przedszkola jest szczególnie ważne.