CKE opublikowało wnioski dotyczące przeprowadzonej w grudniu 2018 r. diagnozy kompetencji ósmoklasistów.
Diagnoza odbyła się w dniach 10–12 grudnia 2018 r. i obejmowała trzy przedmioty: język polski, matematykę oraz język angielski. W badaniu uczestniczyło ogółem 4 770 uczniów z 99 szkół podstawowych w całym kraju. Zadania w arkuszach z poszczególnych przedmiotów rozwiązało:
Ósmoklasiści dość dobrze radzą sobie z rozwiązaniem zadań sprawdzających rozumienie tekstów kultury oraz zadań dotyczących zróżnicowania języka. Większość uczniów bez trudu wyszukuje w tekstach potrzebne informacje oraz dostrzega zróżnicowanie słownictwa. Nieco trudniejsze okazały się dla ósmoklasistów zadania sprawdzające umiejętności czytania utworów literackich i ich zrozumienie na poziomie niedosłownym, tworzenia wypowiedzi oraz praktycznego stosowania zasad ortografii i interpunkcji. Najtrudniejsze okazały się zadania sprawdzające znajomość gramatyki języka polskiego.
Uczniowie najlepiej poradzili sobie z zadaniami sprawdzającymi umiejętność wykorzystania i tworzenia informacji. Większość uczniów nie ma problemów z odczytywaniem i interpretowaniem danych przedstawionych w różnej formie (w postaci tabel, diagramów, wykresów, tekstu) oraz ich przetwarzaniem. Potrafią przeanalizować informacje, a następnie wykorzystać je w celu rozwiązania problemu przedstawionego w zadaniu.
Najsłabiej została opanowana umiejętność rozumowania i argumentacji. Trudność w rozwiązywaniu tzw. „zadań na dowodzenie” polega na właściwym doborze argumentów potwierdzających uzasadnianą tezę. Uzyskane przez uczniów wyniki i analiza rozwiązań zadań pokazały, że zapisanie kolejnych kroków prostego rozumowania przysparza ósmoklasistom problemów. Szczególną trudność sprawiają uczniom również zadania wymagające stosowania strategii wynikającej z treści zadania oraz łączenia wiedzy z różnych działów matematyki.
Analiza wyników wykazuje, że uczniowie w podobnym stopniu opanowali umiejętności w trzech obszarach (rozumienie ze słuchu, rozumienie tekstów pisanych, znajomość funkcji językowych). Trudniejsze okazały się zadania sprawdzające znajomość środków językowych oraz tworzenie wypowiedzi pisemnej.
W szkołach, które zdecydowały się przystąpić do Diagnozy, uczniowie w styczniu uzyskali informację zwrotną na temat wiadomości i umiejętności, które opanowali już dość dobrze, oraz tych, nad którymi muszą jeszcze – wspólnie z nauczycielami – pracować.