Od dnia 20 grudnia 2021 r. do 9 stycznia 2022 r. w szkołach będą odbywały się zdalne lekcje. Nie oznacza to jednak, że drzwi zostaną zamknięte dla dzieci. Zapoznaj się z rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki. Dowiesz się, co ze szkołami specjalnymi, których placówek dotyczy ograniczenie oraz kiedy dyrektor musi zorganizować lekcje w szkole. Okazuje się, że odstępstw od kształcenia w miejscu zamieszkania jest stosunkowo wiele.
Od momentu, w którym Minister Zdrowia Adam Niedzielski poinformował o wprowadzeniu zdalnej nauki padało pytanie, które szkoły i placówki będą zamknięte dla uczniów. Wykaz znalazł się w rozporządzeniu.
Szkoły/placówki |
Czy prowadzą zajęcia zdalne |
szkoły podstawowe ogólnodostępne |
tak |
szkoły ponadpodstawowe |
tak |
placówki kształcenia ustawicznego |
tak |
centra kształcenia zawodowego |
tak |
szkoły artystyczne realizujące wyłącznie kształcenie artystyczne |
tak |
placówki artystycznych oraz szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego |
tak |
przedszkola, oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych, inne formy wychowania przedszkolnego |
nie |
młodzieżowe ośrodki wychowawcze |
nie |
młodzieżowe ośrodki socjoterapii |
nie |
ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze |
nie |
specjalne ośrodki wychowawcze |
nie |
poradnie psychologiczno-pedagogiczne |
nie |
szkoły podstawowe specjalne |
decyzja dyrektora |
szkoły ponadpodstawowe specjalne |
decyzja dyrektora |
Pojawiło się także pytanie, co ze szkołami, przy których działają bursy i internaty. Uczniowie korzystający z internatów i burs mogą w nich przebywać, jeśli warunki nie pozwalają im na powrót do domu i korzystanie z nauki zdalnej. A co ze szkołami prowadzącymi WWRD i zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze? Stacjonarnie, w każdej placówce będą prowadzone zajęcia:
Dla uczniów, którzy ze względu na rodzaj niepełnosprawności nie będą mogli realizować zajęć zdalnie, dyrektor musi zorganizować zajęcia stacjonarne lub z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość ze szkoły.
Z kolei dla uczniów klas I–III szkoły podstawowej (w tym szkoły artystycznej) dyrektor na wniosek rodzica, umożliwi skorzystanie ze świetlicy.
Dyrektor szkoły umożliwia dzieciom objętym ww. opieką realizację zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość na terenie szkoły.
MEiN postanowił także o pozostawieniu możliwości zorganizowania konsultacji na terenie szkoły dla uczniów i słuchaczy przygotowujących się do:
Korzystanie z konsultacji jest dobrowolne.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami szkoły do 22 grudnia organizują zajęcia wspomagające. Zajęcia nadal, mimo wprowadzonego ograniczenia, będą prowadzone stacjonarnie w szkole.
Ze względu na specyfikę kształcenia zawodowego i znaczenie kształcenia praktycznego) oraz zbliżający się termin zimowej sesji egzaminacyjnej dla egzaminów, dyrektorzy szkół prowadzących kształcenie zawodowe, centrów kształcenia zawodowego oraz placówek kształcenia ustawicznego:
Wciąż istnieje możliwość zrealizowania praktyk zawodowych w innych formach wprowadzonych w okresie pandemii. Przykładowo, można zrealizować je w formie wirtualnego przedsiębiorstwa lub projektu edukacyjnego.
Zajęcia z zakresu praktycznej nauki zawodu mogą być prowadzone stacjonarnie u pracodawców lub w indywidualnych gospodarstwach rolnych. Warunkiem jest to, aby podmiotach tych nie występowały zdarzenia zagrażające bezpieczeństwu uczniów.
Uczniowie wszystkich klas branżowych szkół I stopnia, będący młodocianymi pracownikami, będą realizowali zajęcia praktyczne u pracodawców w pełnym wymiarze godzin, o ile
u pracodawcy nie występują zdarzenia, które ze względu na aktualną sytuację epidemiologiczną mogą zagrozić zdrowiu młodocianego pracownika.
Turnusy dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników można prowadzić z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
Bez zmian pozostaje zimowa przerwa świąteczna zaplanowana na okres 23 – 31 grudnia 2021 r. Po 9 stycznia 2022 r. nastąpi powrót do stacjonarnego nauczania.