Motywowanie pracownika oświaty w praktyce

Dodano: 14 grudnia 2021
Motywacja pracownika oświaty

Motywacja pracowników w ośrodku oświatowym to skomplikowany i złożony proces. Jak wskazują badania to właśnie przedstawiciele zawodów związanych z edukacją są bardzo często narażeni na wypalenie zawodowe. Nic więc dziwnego, że dyrektorzy zarządzający daną placówką muszą posiadać wiedzę na temat skutecznych działań, które mają temu zapobiegać. O czym mowa w praktyce?

Rotacja zadaniowa

Praca nauczyciela może być dość mocno monotonna. Aby temu zaradzić warto rozważyć cykliczną przemienność zadań, czyli rotację w obrębie konkretnych obowiązków. Co prawda w małych placówkach oświatowych trudno to zrealizować, ponieważ najczęściej każda zatrudniona osoba dysponuje odmiennym zestawem umiejętności i wiedzy. Jest na to jednak pewna rada. Współpraca z inną placówką edukacyjną i tymczasowa wymiana kadry z pewnością pozwoli zerwać z taką rutyną. Wynika z tego jeszcze jedna konkretna korzyść, a mianowicie zmiana środowiska.

Motywacja przez benefity

Nagradzanie pracowników przez benefity to dość częsta praktyka, która realnie się sprawdza i to niezależnie od wielkości danej placówki. Bardzo powszechnym sposobem są różnego rodzaju dofinansowania, na przykład do wczasów lub do szkoleń. Ciekawym pomysłem jest też karta sportowa, która uprawnia na dostęp do wielu ośrodków w których można poprawić własną kondycję lub po prostu posiąść umiejętności gry w piłkę nożną lub koszykówkę. Potwierdzają to przedstawiciele branży sportowej takiej jak legalne zakłady bukmacherskie. Bardzo korzystnym wyborem jest prywatna opieka medyczna, ale jest to związane z dość sporymi wydatkami i niewiele placówek oświatowych korzysta z takich benefitów dla własnych pracowników. Ostateczną decyzję na temat benefitów najlepiej dostosować do dominującego wieku zatrudnionych oraz w miarę możliwości zasugerować się głosowaniem w trakcie grupowego spotkania ze wszystkimi nauczycielami.

Organizacja pracy w grupach

Interesującym pomysłem, który pozwoli zwiększyć spójność całego zespołu jest przydzielanie zadań w których uczestniczy więcej niż jedna osoba. Nauczyciel nie musi być osamotniony w wypełnianiu obowiązków, a dodatkowa pomoc z pewnością wpłynie motywująco oraz pozwoli nawiązać bliższe znajomości pomiędzy poszczególnymi pracownikami. W takim przypadku istotne jest przede wszystkim to, aby połączyć w grupy osoby, które nawzajem uzupełniają się wiedzą, a nie podporządkowują sobie innych. Wszyscy oni powinni się od siebie nawzajem uczyć. W gestii dyrektora jest natomiast regularne sprawdzanie efektów i otwieranie się na sugestie personelu. Kluczowym wynikiem pozytywnym sumy takich działań powinno być stworzenie atmosfery związanej ze zdrową rywalizacją oraz motywacją do samodoskonalenia się.


Tematyka

Sprawdź inne serwisy