MEN odchudza podstawy programowe – konsultacje potrwają do 13 maja

Dodano: 25 kwietnia 2024
MEN odchudza podstawy programowe – konsultacje potrwają do 13 maja

Ministerstwo Edukacji Narodowej zapowiedziało istotne zmiany w podstawie programowej dla szkół podstawowych, ponadpodstawowych oraz branżowych. Zmiany mają służyć dostosowaniu treści nauczania do współczesnych wymagań i oczekiwań społecznych. Treści nauczania mają zostać ograniczone o około 20%. Dnia 23 kwietnia, wraz z opublikowaniem projektów zmian, ruszyły konsultacje publiczne i uzgodnienia międzyresortowe. Potrwają one do 13 maja.

Opublikowanie projektów i konsultacje społeczne

Przygotowano projekty rozporządzeń zmieniających podstawę programową kształcenia ogólnego dla 18 przedmiotów w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Przed opublikowaniem były one szeroko konsultowane społecznie.

Zmniejszenie obciążenia programowego

Treści programowe mają zostać uszczuplone o około 20%. Ta decyzja została podyktowana potrzebą usprawnienia procesu nauczania oraz zwiększenia skuteczności edukacyjnej, szczególnie w obszarach, które dotychczas były trudne do realizacji w praktyce.

Większy nacisk na umiejętności praktyczne

Zmiany mają na celu:

  • przesunięcie nacisku z nauki teoretycznej na rozwijanie umiejętności praktycznych,

  • zredukowanie ilości materiału przeznaczonego do opanowania przez ucznia. Resort stawia na kształtowanie zdolności adaptacyjnych uczniów, motywacji do nauki, oraz rozwijanie zainteresowań;

  • zapewnienie adekwatności zakresu treści nauczania – wymagań szczegółowych do wymiaru godzin nauczania przedmiotów;

  • zmianę wymagań egzaminacyjnych obowiązujących w latach 2021–2024. Od 2025 roku treści zawarte w podstawie programowej będą ponownie stanowić jedyną podstawę przeprowadzenia egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego.

Których przedmiotów dotyczą proponowane zmiany?

Proponowane zmiany dotyczą ograniczenia treści nauczania następujących przedmiotów:

Typ szkoły

Przedmioty podlegające zmianom

Szkoła podstawowa (klasy IV – VIII)

Język polski, język obcy nowożytny, język łaciński, język mniejszości narodowej lub etnicznej, język regionalny – kaszubski, historia, wiedza o społeczeństwie, matematyka, biologia, geografia, chemia, fizyka, informatyka.

Liceum ogólnokształcące i technikum

Język polski, język obcy nowożytny, język łaciński, język mniejszości narodowej lub etnicznej, język regionalny – kaszubski, historia, historia i teraźniejszość, wiedza o społeczeństwie, matematyka, biologia, geografia, chemia, fizyka, informatyka, filozofia, język łaciński i kultura antyczna, historia muzyki, historia sztuki.

Branżowa szkoła I stopnia

Język polski, język obcy nowożytny, język mniejszości narodowej lub etnicznej, język regionalny – kaszubski, historia, matematyka, biologia, geografia, chemia, fizyka, informatyka.

Branżowa szkoła II stopnia

Język polski, język obcy nowożytny, język mniejszości narodowej lub etnicznej, język regionalny – kaszubski, matematyka, informatyka.

Nie będzie konieczności wymiany podręczników

Zgodnie z planem w roku szkolnym 2024/2025 i w latach kolejnych uczniowie będą mogli korzystać z dotychczasowych podręczników. Zmiany w podstawie programowej zostały przygotowane tak, by nie było konieczności wymiany podręczników.

Wydawcy podręczników mają wskazywać nauczycielom, które fragmenty dotychczas wydanych podręczników wykraczać będą poza zakres uszczuplonej podstawy programowej.

Od września 2025 – nowe przedmioty zamiast HIT i WDŻ

Kompleksową reformę podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego zaplanowano na 2026 r. dla szkół podstawowych i na 2028 rok dla szkół ponadpodstawowych. Natomiast od września 2025 roku planowane jest wprowadzenie nowych przedmiotów, takich jak edukacja obywatelska i edukacja zdrowotna, które zastąpią HIT i WDŻ. I tak:

  1. edukacja obywatelska ma zastąpi

  2. historię i teraźniejszość, likwidowaną sukcesywnie od 1 września 2024 r.,

  3. edukacja zdrowotna ma zastąpi

  4. zajęcia wychowanie do życia w rodzinie. Przedmiot edukacja zdrowotna będzie dla uczniów obowiązkowy.

Projekty podstaw programowych nowych przedmiotów  mają zostać przekazane do konsultacji publicznych jesienią 2024 r.

Które projekty rozporządzeń poddano konsultacjom i uzgodnieniom?

Do konsultacji publicznych i uzgodnień międzyresortowych zostały skierowane projekty rozporządzeń Ministra Edukacji zmieniające rozporządzenia:

  1. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej wraz z 2 załącznikami.

  2. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia wraz z 3 załącznikami.

Konsultacje rozporządzenia potrwają do 13 maja 2024 r. Uwagi i opinie można przesyłać na adres [email protected].

Tematyka

Sprawdź inne serwisy