Ministerstwo Edukacji Narodowej zapowiedziało istotne zmiany w podstawie programowej dla szkół podstawowych, ponadpodstawowych oraz branżowych. Zmiany mają służyć dostosowaniu treści nauczania do współczesnych wymagań i oczekiwań społecznych. Treści nauczania mają zostać ograniczone o około 20%. Dnia 23 kwietnia, wraz z opublikowaniem projektów zmian, ruszyły konsultacje publiczne i uzgodnienia międzyresortowe. Potrwają one do 13 maja.
Przygotowano projekty rozporządzeń zmieniających podstawę programową kształcenia ogólnego dla 18 przedmiotów w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Przed opublikowaniem były one szeroko konsultowane społecznie.
Treści programowe mają zostać uszczuplone o około 20%. Ta decyzja została podyktowana potrzebą usprawnienia procesu nauczania oraz zwiększenia skuteczności edukacyjnej, szczególnie w obszarach, które dotychczas były trudne do realizacji w praktyce.
Zmiany mają na celu:
przesunięcie nacisku z nauki teoretycznej na rozwijanie umiejętności praktycznych,
zredukowanie ilości materiału przeznaczonego do opanowania przez ucznia. Resort stawia na kształtowanie zdolności adaptacyjnych uczniów, motywacji do nauki, oraz rozwijanie zainteresowań;
zapewnienie adekwatności zakresu treści nauczania – wymagań szczegółowych do wymiaru godzin nauczania przedmiotów;
zmianę wymagań egzaminacyjnych obowiązujących w latach 2021–2024. Od 2025 roku treści zawarte w podstawie programowej będą ponownie stanowić jedyną podstawę przeprowadzenia egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego.
Proponowane zmiany dotyczą ograniczenia treści nauczania następujących przedmiotów:
Typ szkoły |
Przedmioty podlegające zmianom |
Szkoła podstawowa (klasy IV – VIII) |
Język polski, język obcy nowożytny, język łaciński, język mniejszości narodowej lub etnicznej, język regionalny – kaszubski, historia, wiedza o społeczeństwie, matematyka, biologia, geografia, chemia, fizyka, informatyka. |
Liceum ogólnokształcące i technikum |
Język polski, język obcy nowożytny, język łaciński, język mniejszości narodowej lub etnicznej, język regionalny – kaszubski, historia, historia i teraźniejszość, wiedza o społeczeństwie, matematyka, biologia, geografia, chemia, fizyka, informatyka, filozofia, język łaciński i kultura antyczna, historia muzyki, historia sztuki. |
Branżowa szkoła I stopnia |
Język polski, język obcy nowożytny, język mniejszości narodowej lub etnicznej, język regionalny – kaszubski, historia, matematyka, biologia, geografia, chemia, fizyka, informatyka. |
Branżowa szkoła II stopnia |
Język polski, język obcy nowożytny, język mniejszości narodowej lub etnicznej, język regionalny – kaszubski, matematyka, informatyka. |
Zgodnie z planem w roku szkolnym 2024/2025 i w latach kolejnych uczniowie będą mogli korzystać z dotychczasowych podręczników. Zmiany w podstawie programowej zostały przygotowane tak, by nie było konieczności wymiany podręczników.
Kompleksową reformę podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego zaplanowano na 2026 r. dla szkół podstawowych i na 2028 rok dla szkół ponadpodstawowych. Natomiast od września 2025 roku planowane jest wprowadzenie nowych przedmiotów, takich jak edukacja obywatelska i edukacja zdrowotna, które zastąpią HIT i WDŻ. I tak:
edukacja obywatelska ma zastąpi
historię i teraźniejszość, likwidowaną sukcesywnie od 1 września 2024 r.,
edukacja zdrowotna ma zastąpi
zajęcia wychowanie do życia w rodzinie. Przedmiot edukacja zdrowotna będzie dla uczniów obowiązkowy.
Projekty podstaw programowych nowych przedmiotów mają zostać przekazane do konsultacji publicznych jesienią 2024 r.
Do konsultacji publicznych i uzgodnień międzyresortowych zostały skierowane projekty rozporządzeń Ministra Edukacji zmieniające rozporządzenia:
w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej wraz z 2 załącznikami.
w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia wraz z 3 załącznikami.