W Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej opublikowano Ustawę z 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw. Oznacza to, że już niedługo pracodawca będzie mógł przeprowadzić w zakładzie pracy kontrolę trzeźwości, a niektórzy pracownicy będą mogli wykonywać pracę zdalną. Sprawdź, kiedy nowe przepisy wejdą w życie.
Pierwsze istotne zmiany w przepisach prawa pracy dotyczą wprowadzenia upoważnienia do przeprowadzenia kontroli trzeźwości przez pracodawcę. W przypadku szkół taką kontrolę będzie mógł przeprowadzić dyrektor.
Już od 21 lutego 2023 r. nietrzeźwość pracownika będzie mogła być stwierdzona na dwa sposoby:
Warto jednak zaznaczyć, że pracodawca będzie mógł objąć kontrolą trzeźwości tylko takich pracowników, których praca stwarza zagrożenie dla życia i zdrowia pracowników lub innych osób lub dla mienia. Z całą pewnością możliwość ta będzie odnosiła się do nauczycieli.
Co jednak istotne, wprowadzenie kontroli trzeźwości, grupy pracowników objętych taką kontrolą i sposób jej przeprowadzania pracodawca ustala w akcie wewnątrzzakładowym np. regulaminie pracy lub obwieszczeniu.
Później, bo dopiero 7 kwietnia 2023 r. zaczną obowiązywać przepisy dotyczące pracy zdalnej. Istotną nowością w stosunku do dotychczasowych regulacji o telepracy jest to, że ustawodawca wskazał grupę pracowników, którym co do zasady nie należy odmówić prawa do zdalnego wykonywania pracy. Otóż pracodawca będzie musiał uwzględnić wniosek o pracę zdalną złożony przez:
Nie będzie jednak tak, że w przypadku ww. pracowników nie ma możliwości odmowy. Odmowa będzie bowiem możliwa w sytuacji, gdy ze względu na rodzaj lub organizację pracy nie będzie możliwe jej wykonywanie zdalnie.