Kodeks pracy 2023 – nowelizacja opublikowana w Dzienniku Ustaw

Dodano: 8 lutego 2023
Kodeks pracy 2023 – nowelizacja opublikowana w Dzienniku Ustaw

W Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej opublikowano Ustawę z 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw. Oznacza to, że już niedługo pracodawca będzie mógł przeprowadzić w zakładzie pracy kontrolę trzeźwości, a niektórzy pracownicy będą mogli wykonywać pracę zdalną. Sprawdź, kiedy nowe przepisy wejdą w życie.

Dyrektor szkoły sprawdzi trzeźwość pracowników

Pierwsze istotne zmiany w przepisach prawa pracy dotyczą wprowadzenia upoważnienia do przeprowadzenia kontroli trzeźwości przez pracodawcę. W przypadku szkół taką kontrolę będzie mógł przeprowadzić dyrektor.

Już od 21 lutego 2023 r. nietrzeźwość pracownika będzie mogła być stwierdzona na dwa sposoby:

  • w razie uzasadnionego podejrzenia, że pracownik stawił się do pracy pod wpływem alkoholu albo pił alkohol w pracy (np. zatacza się) – badanie trzeźwości będzie mogła przeprowadzić policja (dotyczy to wszystkich pracowników),
  • w przypadku określonych w przepisach wewnątrzzakładowych kategorii pracowników pracodawca będzie mógł przeprowadzić samodzielną, prewencyjną kontrolę trzeźwości nawet gdy pracownik nie okazuje oznak bycia pod wpływem alkoholu.

Analogiczne zasady będą stosowane do sprawdzania czy pracownik nie jest pod wpływem narkotyków.

Warto jednak zaznaczyć, że pracodawca będzie mógł objąć kontrolą trzeźwości tylko takich pracowników, których praca stwarza zagrożenie dla życia i zdrowia pracowników lub innych osób lub dla mienia. Z całą pewnością możliwość ta będzie odnosiła się do nauczycieli.

Co jednak istotne, wprowadzenie kontroli trzeźwości, grupy pracowników objętych taką kontrolą i sposób jej przeprowadzania pracodawca ustala w akcie wewnątrzzakładowym np. regulaminie pracy lub obwieszczeniu.

Analogiczne zasady postępowania odnoszą się do kontroli na obecność w organizmach pracowników środków działających podobnie do alkoholu (narkotyków).

Praca zdalna – kiedy dyrektor nie będzie mógł odmówić?

Później, bo dopiero 7 kwietnia 2023 r. zaczną obowiązywać przepisy dotyczące pracy zdalnej. Istotną nowością w stosunku do dotychczasowych regulacji o telepracy jest to, że ustawodawca wskazał grupę pracowników, którym co do zasady nie należy odmówić prawa do zdalnego wykonywania pracy. Otóż pracodawca będzie musiał uwzględnić wniosek o pracę zdalną złożony przez:

  • rodzica dziecka m.in. legitymującego się orzeczeniem o niepełnosprawności albo orzeczeniem o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności,
  • pracownicę w ciąży,
  • pracownika wychowującego dziecko do 4. roku życia,
  • pracownika sprawującego opiekę nad innym członkiem najbliższej rodziny lub inną osobą pozostającą we wspólnym gospodarstwie domowym, posiadającymi orzeczenie o niepełnosprawności albo o znacznym stopniu niepełnosprawności.

Nie będzie jednak tak, że w przypadku ww. pracowników nie ma możliwości odmowy. Odmowa będzie bowiem możliwa w sytuacji, gdy ze względu na rodzaj lub organizację pracy nie będzie możliwe jej wykonywanie zdalnie.

To natomiast oznacza, że dyrektor będzie mógł odrzucić wnioski o pracę zdalną złożone przez nauczycieli. W ich przypadku wykonywanie pracy zdalnie nie jest możliwe ze względu na rodzaj tej pracy.

Przeczytaj również:

Tematyka

Sprawdź inne serwisy