W styczniu Rzecznika Praw Dziecka apelowała do MEN o wsparcie dla specjalistów pracujących z dziećmi z niepełnosprawnościami. RPD chce, by nauczycielom pracującym z dziećmi z niepełnosprawnościami w ramach wczesnego wspomagania rozwoju, przysługiwał dodatek za specjalne warunki pracy. Sprawdź, jaka jest odpowiedź MEN w tej sprawie.
W piśmie z 11 stycznia Rzeczniczka Praw Dziecka wsparła apel pedagogów i dyrektorów szkół (w tym szkół specjalnych) o wyrównanie wynagrodzeń nauczycieli terapeutów zajmujących się wczesnym wspomaganiem rozwoju z pensjami innych nauczycieli pracujących z dziećmi z niepełnosprawnościami. Ustawodawca przewidział dodatkowe gratyfikacje dla nauczycieli pracujących w specjalnie obciążających warunkach, jednak pominął terapeutów zajmujących się wczesnym wspomaganiem. Obecnie specjalistom pracującym z uczniami z niepełnosprawnościami we wczesnym wspomaganiu rozwoju nie przysługuje dodatek za specjalne warunki pracy.
RPD zauważa potrzebę zmian w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy. Aktualnie nie przewiduje ono dodatku za specjalne warunki pracy dla nauczycieli wczesnego wspomagania pracujących z uczniami z niepełnosprawnościami. Tymczasem pełnią oni kluczową rolę w systemie edukacji i opieki nad uczniami z niepełnosprawnościami. RPD apeluje o adekwatne wynagrodzenie dla nich. Zwiększyłoby to motywację pedagogów i przyciągnęło do zawodu więcej osób zainteresowanych pracą z dziećmi.
Różnice w wynagradzaniu nauczycieli terapeutów i tych, którzy pracują z uczniami w ramach zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, wzbudza poczucie nierównego traktowania.
Rzeczniczka Praw Dziecka zwróciła się do Ministerstwa Edukacji Narodowej z prośbą o dokładną analizę omawianego problemu, uwzględnienie tej kwestii w trakcie planowanych prac nad zmianami w obowiązującym prawie oraz o przekazanie informacji na temat podjętych w tej sprawie decyzji.
W odpowiedzi z 3 kwietnia MEN przypomina, że zgodnie z ustawą Prawo oświatowe w:
mogą być tworzone zespoły wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Podkreśla przy tym, że, realizacja zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka nie jest obligatoryjną działalnością jednostek systemu oświaty.
W odpowiedzi MEN czytamy też, że „Rozszerzenie uprawnienia do dodatku za warunki pracy, o którym mowa w wystąpieniu Pani Rzecznik, w mojej opinii wymaga dalszej i pogłębionej analizy w szerszym kontekście uwarunkowań systemowych i finansowych w zakresie wynagradzania nauczycieli”.
Zdaniem Rzeczniczki Praw Dziecka argumenty przedstawione w odpowiedzi z 3 kwietnia argumenty nie uzasadniają obecnego rozróżnienia nauczycieli-specjalistów w zależności od tego, jaką formę wsparcia zapewniają dziecku.
RPD argumentuje, że: „Zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju zapewniane są dzieciom na podstawie posiadanych przez nie opinii o potrzebie korzystania z takich zajęć, a rolą systemu oświaty jest zapewnienie realizacji prawa dziecka do wychowania i opieki odpowiednich do osiągniętego rozwoju dziecka, w tym opieka na dziećmi z niepełnosprawnościami.”.