Do czego AI nie służy. Przewodnik MEiN dla nauczycieli

Dodano: 27 listopada 2023
  Do czego AI nie służy. Przewodnik MEiN dla nauczycieli

Ministerstwo Edukacji i Nauki opracowało kolejny przewodnik dla nauczycieli dotyczący korzystania z AI w edukacji. W poprzedniej publikacji zgłębiano obszary sztucznej inteligencji, koncentrując się na narzędziu, które zrewolucjonizowało świat edukacji – ChacieGPT. Nowy przewodnik koncentruje się na kreatywności dużych modeli językowych.

Sztuczna inteligencja a kreatywność

Według modelu 4K kluczowymi umiejętnościami są: kreatywność, komunikacja, krytyczne myślenie i kooperacja. Kreatywność była dotychczas uznawana za kompetencję typowo ludzką, ale jej definicja, w związku z rozwojem badań nad generatywną sztuczną inteligencją, znów staje się przedmiotem debaty, również w kontekście edukacyjnym.

W przewodniku „Do czego AI nie służy” podjęto rozważania nad kreatywnością dużych modeli językowych, a także poddano analizie etyczno-moralne aspekty korzystania z nich. Przede wszystkim jednak zaprezentowano wskazówki dla nauczycieli. Ostatni rozdział publikacji skupia się na przykładach niepożądanych zachowań użytkowników AI w szkole. Autorzy zaprezentowali również najważniejsze zagrożenia związane z wdrażaniem rozwiązań AI w edukacji.

Spis treści publikacji pt. Do czego AI nie służy. Przewodnik dla nauczycieli

Wstęp
I. O kreatywności generatywnej sztucznej inteligencji
1.1. Generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) a kreatywność
1.2. AI nie przetwarza informacji w taki sam sposób jak ludzie
1.3. Dla AI nasze pytania to tylko zestaw znaków i wzorów
1.4. Inżynieria podpowiedzi (ang. prompt engineering)
1.5. Przykłady promptów do wykorzystania w pracy z uczniami
1.6. Czy sztuczna inteligencja jest kreatywna
1.7. Tezy przeczące kreatywności AI
1.8. Do czego nie służy AI w kontekście kreatywności
1.9. Wybrane sytuacje, w których nie należy korzystać z modeli językowych (LLM)
II. Etyka i moralność w kontekście sztucznej inteligencji
2.1. Ogólnie o etyce w kontekście AI
Jak korzystać z AI etycznie i odpowiedzialnie
Etyczne ramy sztucznej inteligencji wg Komisji Europejskiej
Kiedy sztuczna inteligencja jest godna zaufania
2.2. Zdolności maszyn a zdolności ludzi w kontekście etyki i moralności
AI posiada wiedzę o etyce i moralności, ale czy potrafi ją zastosować?
Jeżeli AI nie posiada wiedzy, to ją „wymyśli
III. Nowe narzędzia i funkcje modeli językowych
3.1. Nowości w ChatGPT przed konferencją OpenAI DevDay 2023 i po niej
Nowości na OpenAI DevDay 2023
GPTs – indywidualnie dostosowane modele ChatGPT: możliwość tworzenia przez użytkowników spersonalizowanych wersji ChatGPT
GPT Store – platforma dystrybucji GPTs: platforma umożliwiająca udostępnianie i komercjalizację własnych wersji ChatGPT
Multimodalność ChatGPT – obsługa różnych typów treści: ChatGPT może teraz przetwarzać teksty i obrazy
Konwersacja głosowa ChatGPT – interakcje głosowe: nowa funkcja ChatGPT, która umożliwia generowanie mowy na podstawie tekstu
Dall-E – generowanie obrazów: narzędzie do tworzenia obrazów na podstawie opisów tekstowych
Ulepszona multimodalność w jednym oknie czatu: integracja różnych typów mediów i interakcji w pojedynczym interfejsie użytkownika
Podsumowanie

Broszurę Do czego AI nie służy. Przewodnik dla nauczycieli stworzony przez grupę roboczą ds. AI można pobrać ze strony internetowej Ministerstwa Edukacji i Nauki: Do czego AI nie służy. Przewodnik dla nauczycieli

Źródło: strona internetowa MEiN

Tematyka

Sprawdź inne serwisy