Asystent międzykulturowy to ważne stanowisko i wsparcie dla polskich szkół, szczególnie istotne po wybuchu wojny w Ukrainie w 2022 roku. Nie ma wątpliwości co do zasadności funkcji asystenta. Jednak do MEN wpłynęła interpelacja w sprawie promocji zatrudnienia asystentek i asystentów międzykulturowych wśród dyrektorów szkół, a także zwiększania wiedzy społeczeństwa na temat ich roli. Sprawdź, jak MEN odpowiedziało na zadane pytania.
Pytanie z interpelacji poselskiej |
Odpowiedź MEN |
Jakie działania podejmuje Ministerstwo Edukacji Narodowej, aby szkoły były świadome możliwości ubiegania się o zatrudnianie asystentek i asystentów międzykulturowych oraz pomocy nauczyciela (zgodnie z art. 165 ust. 8 ustawy Prawo oświatowe) oraz aktywnie korzystały z tej możliwości? |
W celu upowszechnienia informacji o możliwości zatrudnienia w szkole asystentów międzykulturowych i pomocy nauczyciela:
|
Czy dyrektorzy szkół otrzymali wytyczne dotyczące obowiązków i praw asystentek i asystentów międzykulturowych? Jakie informacje ewentualnie obejmowały te wytyczne i jak były upowszechniane? |
Do dyrektorów szkół nie kierowano wytycznych dotyczących obowiązków i praw asystentek i asystentów międzykulturowych. Zgodnie z przepisami art. 165 ust. 8 ustawy Prawo oświatowe osoby:
mają prawo do pomocy udzielanej przez osobę władającą językiem kraju pochodzenia. Jest to osoba zatrudniana w charakterze pomocy nauczyciela przez dyrektora szkoły. Pomocy tej udziela się nie dłużej niż przez okres 12 miesięcy. Zgodnie z art. 165 ust. 8a ustawy Prawo oświatowe, w szkole może być zatrudniony asystent międzykulturowy. Asystent międzykulturowy udziela ww. osobom pomocy w kontaktach ze środowiskiem szkolnym, a także współdziała z ich rodzicami oraz ze szkołą. |
Jak Ministerstwo Edukacji Narodowej rozumie różnicę między funkcją pomocy nauczyciela a asystentek i asystentów międzykulturowych? |
Pomoc nauczyciela – podejmuje czynności pomocnicze względem zadań wypełnianych przez nauczyciela. Stanowi pomoc dla uczniów, którzy nie znają języka polskiego albo znają go na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki. Asystent międzykulturowy – diagnozuje etapy szoku kulturowego i bariery adaptacji i integracji oraz podejmuje działania zapobiegawcze i naprawcze. Współpracuje z rodziną i kadrą szkoły w zakresie profilaktyki i przeciwdziałania przemocy, wykluczenia i dyskryminacji. Od kandydata wymaga się znajomości języka i kultury kraju pochodzenia ucznia, a w przypadku osoby niebędącej obywatelem polskim znajomości języka polskiego w stopniu komunikatywnym. |