IBE wydało publikację, w której przybliża efektywne podejście do edukacji dzieci i młodzieży przybyłych z Ukrainy. Poradnik zawiera rekomendacje i sprawdzone praktyki dla nauczycieli i dyrektorów, które pomogą uczniom ukraińskim odnaleźć się w polskim systemie edukacji i skutecznie się w niego włączyć.
Autorzy publikacji wskazują kluczowe bariery, które utrudniają proces adaptacji ukraińskich uczniów w polskich szkołach. W odpowiedzi na te wyzwania sugerują wprowadzenie zmian organizacyjnych i metod, które pozwolą na płynniejszą i bardziej wspierającą integrację.
Nowe przepisy polskiego prawa oświatowego stawiają przed szkołami konkretne wyzwania, które można rozwiązać, korzystając z omówionych w publikacji metod. Przedstawiono tu m.in. zasady tworzenia klas przygotowawczych, nauczanie języka polskiego jako obcego, a także organizację zajęć wyrównawczych, które wspierają rozwój edukacyjny uczniów z doświadczeniem migracyjnym.
W publikacji podkreślono znaczenie różnorodnych metod pracy w klasach wielokulturowych, które sprzyjają budowaniu atmosfery akceptacji i zrozumienia. Obejmują one również wsparcie psychologiczno-pedagogiczne oraz rolę asystentów międzykulturowych w tworzeniu bezpiecznego środowiska dla uczniów.
Dzięki wskazanym narzędziom i strategiom dyrektorzy oraz nauczyciele mogą efektywniej wspierać rozwój edukacyjny, społeczny i emocjonalny dzieci z Ukrainy, dbając o ich integrację i komfort w nowym środowisku szkolnym.