Poradnie psychologiczno-pedagogiczne pełnią szczególną rolę w systemie oświaty. Zapewniają wsparcie dla uczniów, nauczycieli i rodziców. Nadzór pedagogiczny prowadzony w poradni powinien w związku z tym być mechanizmem gwarantującym nie tylko efektywność działania placówki, ale jednocześnie wspierającym jakość i skuteczność procesu nauczania-uczenia się i wychowania, z uwzględnieniem potrzeb wszystkich podmiotów zaangażowanych w proces edukacji.
Nadzór pedagogiczny może pomóc w identyfikacji problemów w środowisku, w którym funkcjonuje poradnia, ułatwić dyrektorowi i specjalistom skuteczne ich rozwiązywania i pomóc w poszukiwaniu nowych strategii działania odpowiednio do rozpoznanych potrzeb. Ponadto może również przyczynić się do poprawy klimatu i kultury organizacyjnej poradni opartej na wspólnych wartościach, promowaniu współpracy i otwartej komunikacji oraz tworzeniu środowiska sprzyjającego rozwojowi osób i instytucji. Dlatego też nadzór pedagogiczny nie może być postrzegany jako izolowane działanie dyrektora, ale powinien być procesem porządkującym i koordynującym przebieg realizacji wszystkich zadań poradni w różnych obszarach i kontekstach jej działania.
Z artykułu dowiesz się min.:
- Jakie jest znaczenie poradni psychologiczno-pedagogicznych w systemie oświaty?
- Jakie są główne formy nadzoru pedagogicznego w poradniach psychologiczno-pedagogicznych?
- Jakie są podstawowe metody działania dyrektora podczas prowadzenia nadzoru pedagogicznego?
- Jakie elementy powinny być uwzględnione w planie nadzoru pedagogicznego?
- Co to jest „tematyka kontroli” i dlaczego warto ją uwzględnić w planie nadzoru?
- Jakie są obowiązkowe elementy planu nadzoru pedagogicznego?
- Jakie są przykłady działań dyrektora związanych z prowadzeniem nadzoru w określonych terminach?
- W jaki sposób dyrektor wykorzystuje wyniki nadzoru do doskonalenia pracy placówki?
- Która dokumentacja może być przydatna w procesie nadzoru?
W artykule znajdziesz również przykładowy harmonogram działania dyrektora w związku z prowadzeniem nadzoru.
Pobierz również:
Pozostało jeszcze 92% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Marzenna Czarnocka
Dyrektor poradni psychologiczno-pedagogicznej, wykładowca kursów dla nauczycieli i kadry zarządzającej placówek oświatowych.