Zaburzenie i rozwój orientacji w schemacie ciała dziecka. O somatognozji

Izabela Gelleta

Autor: Izabela Gelleta

Dodano: 5 sierpnia 2024
  Zaburzenie i rozwój orientacji w schemacie ciała dziecka. O somatognozji

Na znajomość schematu swojego ciała, czyli somatognozję (gr. „soma” – ciało, „gnozja” – czucie), składa się czucie ciała i ruchów przez nie wykonywanych, przestrzeni jaką zajmuje oraz przynależności poszczególnych jego elementów do jednej całości. Rozwój orientacji w schemacie ciała następuje stopniowo od narodzin, a jego podstawą jest czucie linii środkowej ciała jako osi, względem której tworzą się odczucia posiadania poruszających się części ciała po obu jej stronach. Identyfikacja własnego ciała jest niezbędna do nabycia umiejętności adekwatnego przystosowania się do wymagań środowiskowych w zakresie relacji społecznych.

Z artykułu dowiesz się:

  • Co to jest schemat ciała?
  • Jak rozwija się i jakie ma znaczenie somatognozja?
  • Jak objawiają się zaburzenia czucia w obrębie schematu ciała?
  • Jakie są konsekwencje zaburzenia rozwoju orientacji w schemacie ciała dla ogólnego rozwoju dziecka?
  • Jaki jest związek pomiędzy poprawnym rozumieniem i użyciem przyimków a orientacją w schemacie własnego ciała?
  • Czy warto stosować ćwiczenia rozwijające orientację w schemacie ciała?

Przeczytaj również:

Pozostało jeszcze 88% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 5 sierpnia 2024

Autor: Izabela Gelleta

Magister fizjoterapii, specjalista rehabilitacji ruchowej I-go stopnia z 30-letnim doświadczeniem w pracy terapeutycznej oraz dydaktycznej z niemowlętami, dziećmi, młodzieżą i dorosłymi. Terapeuta metod neurorozwojowych: NDT-Bobath, PNF i Integracji Sensorycznej. Pedagog i wykładowca akademicki na Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie oraz dydaktyk na studiach podyplomowych, szkoleniowiec. Autorka programów szkoleniowych oraz materiałów instruktażowych, autorka/współautorka publikacji naukowych oraz artykułów w czasopismach zawodowych, prelegentka na konferencjach naukowych.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy