Perfekcyjni, ale zagubieni. O cichym kryzysie uczniów z wysokimi osiągnięciami – niebezpieczny perfekcjonizm u dzieci i młodzieży

Julia Przybył

Autor: Julia Przybył

Dodano: 15 grudnia 2025
  Perfekcyjni, ale zagubieni. O cichym kryzysie uczniów z wysokimi osiągnięciami – niebezpieczny perfekcjonizm u dzieci i młodzieży

W środowisku szkolnym uczniowie osiągający wysokie wyniki są często postrzegani jako ci, którzy poradzą sobie sami, nie wymagający uwagi, a ich dobre oceny są dowodem stabilności i motywacji. Jednak za maską sukcesu może kryć się głęboko skrywany lęk przed porażką, chroniczne napięcie i nieustanne poczucie, że „to wciąż za mało”. Perfekcjonizm u uczniów zdolnych, choć z zewnątrz wygląda, jak samodyscyplina, często jest formą wewnętrznego przymusu, który prowadzi do przeciążenia i zagubienia. Dowiedz się, dlaczego nadmierne dążenie do perfekcji ma negatywny wpływ na całe życie ucznia i często prowadzi do chronicznego stresu, zarówno w wieku młodzieńczym, jak i dorosłym życiu.

Z artykułu dowiesz się m.in.: 

  • W jaki sposób przejawia się perfekcjonizm u dzieci i młodzieży?
  • Czym różni się zdrowe dążenie do doskonałości od perfekcjonizmu destrukcyjnego?
  •  Dlaczego perfekcjonizm często jest źródłem lęku, presji i obniżonego poczucia własnej wartości?
  • Jakie symptomy i tendencje zachowania wskazują, że perfekcjonista funkcjonuje wobec siebie w sposób nierealistyczny i ryzykuje wypalenie w dłuższej perspektywie?
  • Jak perfekcjonistyczne przekonania, porównywanie własnych osiągnięć i unikanie błędów wpływają na samoocenę, motywację oraz poczucie własnej wartości ambitnego ucznia?
  • Jakie strategie pomagają obniżać presję, kształtować realistyczne dążenia i uczyć, że „wystarczająco dobre” może być zdrowsze niż perfekcja?

Pozostało jeszcze 89% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 15 grudnia 2025

Autor: Julia Przybył

Psycholog, autorka gier terapeutyczno-relacyjnych dla dzieci. Ukończyła studia podyplomowe z zakresu udzielania pomocy psychologicznej rodzinom w nurcie systemowym. Doświadczenie zawodowe zdobywała na szpitalnych oddziałach psychiatrycznych, oddziale leczenia zespołów abstynencyjnych oraz oddziale leczenia uzależnień, w domu dziecka oraz pracując jako konsultantka na portalu tekstowej pomocy psychologicznej. Ma doświadczenie w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. Aktualnie pracuje w dwóch szkołach podstawowych jako psycholog szkolny, towarzyszy grupie wsparcia dla dorosłych osób LGBTQ+ oraz w poradni zdrowia psychicznego.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy