Pacynka paluszkowa to mała, materiałowa zabawka zakładana na palec – przypomina miniaturowe zwierzątko, postać lub symbol emocji. Choć wygląda jak zwykła zabawka, pełni ważną rolę edukacyjną i wspiera rozwój dziecka poprzez kreatywną zabawę i dialog. Ich tkwi w możliwości odgrywania ról, wchodzenia w dialog i modelowania sytuacji społecznych. Bardzo dobrze sprawdzają się jako medium pośredniczące – pomagają dziecku wypowiedzieć się „przez kogoś”, nie wprost, a więc bezpieczniej. Kukiełki mogą ułatwić nauczycielowi zbudowanie kontaktu z dzieckiem i przeprowadzenie trudnych rozmów w formie zabawy. W artykule przedstawiono sposoby wykorzystania pacynek na palce w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i szkolnym. Uwzględniono codzienną pracę dydaktyczną, jak również zastosowanie podczas zajęć specjalistycznych i rewalidacyjnych. Szczególną uwagę poświęcono wykorzystaniu tej pomocy w pracy z dziećmi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, z niepełnosprawnością intelektualną oraz z trudnościami w komunikacji i regulacji emocji.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Rodzice i terapeuci coraz częściej dostrzegają deficyty rozwoju motorycznego dzieci. Sam fakt, że dziecko osiąga poszczególne kamienie milowe, nie świadczy jeszcze o jego dojrzałości motorycznej. Brak dojrzałości motorycznej manifestuje się na przykład poprzez obniżone kompetencje kończyny górnej. Trudność sprawiają wtedy takie czynności, jak chwytanie, rzucanie, łapanie, manipulowanie przedmiotami, podnoszenie, przepychanie. Ćwiczenia paluszkowe w terapii integracji sensorycznej to wartościowy i atrakcyjny sposób na usprawnianie ogólnej siły i sprawności rąk i dłoni.
Z artykułu dowiesz się:
Wykorzystanie zabaw paluszkowych w edukacji i terapii dzieci, w tym terapii SI
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.