W każdej szkole można doświadczyć skutków wandalizmu. Czasami są to drobne akty niszczenia tego, co wspólne: zapychania toalet papierem, wyrzucania zawartości śmietników na podłogę, podpisywanie się na ścianie lub ławce. Zdarza się, że szkolny wandalizm przybiera zdecydowanie poważniejszą formę: potłuczone zostaje okno, zdewastowana szatnia, urwane drzwi w toalecie. Dlaczego uczniowie dopuszczają się wandalizmu? Przyczyny mogą być różne. Wandalizm może być efektem nudy, problemów emocjonalnych, braku poczucia przynależności, przejawem buntu. Jak zapobiegać takim zachowaniom? Scenariusz zajęć będzie pomocny w bezpośredniej pracy z uczniami.
Przeczytaj również:
Pomazane kabiny w toalecie. Urwana umywalka. Mokry papier toaletowy na suficie w łazience. Zdewastowane kosze na śmieci. Wielki, wulgarny rysunek na ścianie sali gimnastycznej. Niszczenie mienia szkolnego przez ucznia zdarza się często i dotyczy zarówno szkoły podstawowej, jak i ponadpodstawowej. Dorosły na widok bezmyślnych działań młodocianych, szkolnych wandali dostaje białej gorączki. Zadaje sobie pytania. Po co? Dlaczego tak łatwo niszczy się to, co wspólne? Jak sprawić, by uczniowie uznali nareszcie, że szkoła nie jest niczyja, ale należy do całej społeczności, której uczniowie są najważniejszą częścią? W artykule wskazujemy, z czego może wynikać wandalizm w szkole i jak mu przeciwdziałać.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.