Trening Zastępowania Agresji

  Trening Zastępowania Agresji w szkole – na czym polega i jakie są możliwości modelowania zachowania ucznia

Trening Zastępowania Agresji w szkole – na czym polega i jakie są możliwości modelowania zachowania ucznia

W ostatnich latach coraz częściej można usłyszeć od nauczycieli, że uczniowie reagują impulsywnie, szybko się złoszczą, mają trudność z przyjmowaniem krytyki i nie potrafią rozwiązywać konfliktów inaczej niż przez konfrontację. W codziennej praktyce szkolnej nauczyciel spotyka się z agresją werbalną, prowokacjami, a czasem z zachowaniami, które trudno zrozumieć, a jeszcze trudniej na nie reagować. To wszystko sprawia, że szkoła – obok funkcji edukacyjnej – musi dziś pełnić równie ważną rolę wychowawczą i emocjonalną. Jednym z narzędzi, które realnie wspierają nauczycieli w tym obszarze, jest Trening Zastępowania Agresji (TZA), znany także pod angielską nazwą Aggression Replacement Training autorstwa Arnolda Goldsteina i Barry’ego Glicka. To metoda, która od lat z powodzeniem stosowana jest w szkołach, placówkach wychowawczych i poradniach, a jej skuteczność potwierdzają liczne badania i praktyka.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jak Trening Zastępowania Agresji pomaga uczniom rozwijać umiejętności społeczne i budować bardziej konstruktywne zachowania w relacjach rówieśniczych?
  • W jaki sposób TZA uczy rozwiązywania problemów i radzenia sobie ze złością, zanim przerodzi się ona w agresywne zachowanie?
  • Jakie elementy programu TZA można wykorzystywać w codziennej pracy szkoły – na lekcjach, godzinach wychowawczych i zajęciach ze specjalistami? 
  • Jakie realne efekty, widoczne w zachowaniu uczniów, przynosi systematyczne wprowadzanie TZA w środowisku szkolnym?
Sprawdź inne serwisy