Wczesne kształtowanie czynności samoobsługowych pozwala na przekształcenie się ich w nawyki. Należy pamiętać, że dziecko już od urodzenia przejawia aktywność w kontaktach z otoczeniem i na drodze swego rozwoju uczy się samoregulacji. Zachęcane przez rodziców do doświadczania, eksplorowania i nazywania otaczającego świata dziecko buduje podwaliny pod szereg kompetencji, takich jak: podejmowanie decyzji, kończenie rozpoczętego zadania, samoorganizacji. Dziecko staje się coraz bardziej autonomiczne.
Kwestia wychodzenia i korzystania z toalety w przedszkolu i szkole to jeden z bardziej kontrowersyjnych tematów dotyczących codziennego funkcjonowania uczniów. Czy dziecko może samo udać się do niej w czasie zajęć? Czy nauczyciel ma obowiązek pomagania przedszkolakowi? A co ze starszymi uczniami, którzy posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego? Sprawdź, jakie są obowiązki placówki oświatowej i nauczycieli.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Czynności samoobsługowe budują w dziecku istotę samodzielną. Samodzielność z kolei wynika z potrzeby bycia niezależnym w gromadzeniu i zdobywaniu doświadczeń życiowych oraz w podejmowaniu wyzwań związanych z pokonywaniem przeszkód. Jakie trudności samoobsługowe dzieci są najbardziej widoczne u przedszkolaków? W jaki sposób można wesprzeć rodziców w treningu samodzielności przedszkolaka? Przeczytaj artykuł i dowiedz się, co powinien umieć samodzielny przedszkolak.
Pobierz materiał:
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.