Prace pisemne stanowią nieodłączny element szkolnej rzeczywistości. Często ich sprawdzenie wymaga poświęcenia dużej ilości czasu, a to sprawia, że nie są sprawdzane „z dnia na dzień”. Nie oznacza to jednak dowolności – nauczyciel powinien mieć określony czas na sprawdzenie prac uczniów, choć oczywiście może on różnić się w zależności od przedmiotu. Dowiedz się, ile czasu ma nauczyciel na sprawdzenie sprawdzianu. Sprawdź czy przepisy prawa oświatowego dają podstawę do roszczeń uczniów o sprawdzenie prac w określonym terminie.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Na podstawie art. 44n ust. 1 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty, uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania zostały ustalone niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tych ocen.
Pobierz wzór karty indywidualnej oceny punktowej członka komisji kwalifikacyjnej (załącznik do protokołu z posiedzenia komisji).
Nie milknie dyskusja na temat prac domowych – najczęściej zadawane pytania dotyczą prawa nauczyciela do postawienia oceny niedostatecznej za nieodrobione zadanie? Czy taka jedynka liczy się do średniej? Coraz częściej rodzice oraz uczniowie proszą o określenie jednego, uniwersalnego dla wszystkich szkół katalogu wskazującego, co może być oceniane w ramach oceniania bieżącego. Wydaje się jednak, że takie (pożądane) rozwiązanie nie jest jednak możliwe – sprawdź, co na ten temat mówią przepisy prawa oświatowego.
Jednym z najczęściej powracających tematów w dyskusji o współczesnej szkole jest problem prac domowych i nadmiernego obciążania uczniów, a nierzadko także rodziców, zadaniami do samodzielnego wykonania w domu. Czy prawo oświatowe pozwala, a może zabrania zadawania prac domowych? Sprawdź czy przepisy regulują tę kwestię.
Przeczytaj aktualne artykuły:
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.