Dzień Życzliwości

 Zalacznik nr 1. Scenki sytuacyjne z życia szkoły.   Małe gesty – wielka moc. O życzliwości, która zmienia świat. Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej

Małe gesty – wielka moc. O życzliwości, która zmienia świat. Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej

Życzliwość w klasie szkolnej wydaje się czymś oczywistym, ale w praktyce często o niej zapominamy. W codziennym pośpiechu, szkolnych obowiązkach i rówieśniczych napięciach łatwo przeoczyć czyjś gorszy dzień, ciche wołanie o uwagę albo sytuację, w której ktoś potrzebuje wsparcia. Tymczasem to właśnie małe gesty potrafią realnie odmienić czyjś nastrój, zatrzymać spiralę złośliwości i budować atmosferę bezpieczeństwa. Celem tego pokazanie uczniom, jak ogromną moc mają drobne, pozytywne działania wykonywane na co dzień. Podczas zajęć młodzi ludzie analizują sytuacje z życia szkoły, uczą się dostrzegać momenty, w których można zareagować życzliwie, oraz zastanawiają się, jak ich postawa wpływa na relacje w klasie

Grupa docelowa: Uczniowie klas IV–VIII szkoły podstawowej
Cel główny: Kształtowanie postawy życzliwości, empatii i odpowiedzialności za budowanie pozytywnej atmosfery w klasie oraz rozwijanie odwagi reagowania w sytuacjach wykluczenia rówieśniczego
Cele szczegółowe Uczeń:
  • rozumie, czym są małe gesty życzliwości i jaki mają wpływ na relacje rówieśnicze
  • rozpoznaje sytuacje obojętności, wykluczenia, złośliwości i braku reakcji w środowisku szkolnym;
  • analizuje krótkie scenki społeczne i wskazuje możliwe reakcje oparte na życzliwości
  • proponuje konkretne działania życzliwe, możliwe do wdrożenia w klasie lub w szkole
  • współpracuje w grupie, prezentuje wyniki pracy i uzasadnia swoje propozycje
  • tworzy plan mini-akcji życzliwości oraz podejmuje indywidualne zobowiązanie
  • rozwija empatię, uważność na emocje innych osób i odpowiedzialność za klimat społeczny w klasie
Potrzebne materiały
  • załącznik nr 1. Scenki sytuacyjne z życia szkoły
  • załącznik nr 2. Plan akcji życzliwości
  • małe karteczki lub papierowe serduszka
  • karteczki samoprzylepne
  • duży arkusz A3 lub tablica do burzy mózgów
  • markery/mazaki
Czas trwania: 45–60 minut
Liczba uczestników: zespół klasowy
Sprawdź inne serwisy