Opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej a wniosek o zezwolenie na edukację domową w roku 2020/2021

Marta Wysocka

Autor: Marta Wysocka

Dodano: 19 sierpnia 2020
Wniosek o zezwolenie na edukację domową

Przepisy dotyczące ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z epidemią koronawirusa w Polsce nie zawierają regulacji zwalniających poradnie psychologiczno-pedagogiczne z obowiązku wydawania opinii, którą należy dołączyć do wniosku o wyrażenie zgody na tzw. edukację domową. Czy to oznacza, że dyrektor może negatywnie rozpatrzeć wniosek, który nie będzie jej zawierał?

Przeczytaj aktualny artykuł na ten temat: Nauczanie domowe – co z opinią wydawaną przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną

Od 4 maja 2020 r. przepisy o czasowym ograniczeniu funkcjonowania jednostek systemu oświaty nie dotyczą poradni psychologiczno-pedagogicznych, które mogą już funkcjonować, co oznacza, że poradnia, na wniosek rodziców, powinna wydać taką opinię.

Jednocześnie jednak, w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty, do wydania zezwolenia w sprawie spełniania obowiązku szkolnego poza szkołą, nie jest wymagana opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej.

Zniesienie obowiązku dołączania do wniosku opinii wydanej przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną wynika z §13 pkt 16 rozporządzenia MEN z 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, który stanowi, że okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty nie stosuje się przepisów art. 37 ust. 2 pkt 2 lit. a ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe.

Przepis art. 37 ust. 2 pkt 2 lit. a ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe dotyczy dołączania do wniosku o wydanie zezwolenia na „nauczanie domowe” opinię publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej. Powyższe oznacza, że obecnie dyrektor szkoły/dyrektor przedszkola może wydać decyzję o nauczaniu domowym ucznia, bez opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej. 

Opinia nieobowiązkowa przez cały rok szkolny2020/2021

W tym miejscu należy także dodać, że zgodnie z podpisanym przez MEN rozporządzeniem z 12 sierpnia 2020 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, przepisu art. 37 ust. 2 pkt 2 lit. a ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe nie stosuje się w roku szkolnym 2020/2021 - § 13 b ust. 5 pkt 1 rozporządzenia MEN z 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (w brzmieniu obowiązującym od 1 września 2020 r.).

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r. poz. 493 ze zm. – aktualny stan prawny) – § 13 pkt 16.
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 ((Dz.U. z 2020 r. poz. 493 ze zm. - w brzmieniu od 1 września 2020 r.) – § 13 b ust. 5 pkt 1.
Dodano: 19 sierpnia 2020

Autor: Marta Wysocka

Redaktorka portalu ePedagogika.pl, specjalistka w zakresie prawa oświatowego, autorka i redaktorka kilkudziesięciu publikacji z zakresu edukacji i oświaty, prawa oświatowego oraz prawa pracy. Ukończyła prawo oraz filologię polską na Uniwersytecie Łódzkim.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy