Dostosowanie warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty dla ucznia z trudnościami adaptacyjnymi

Jacek Miklasiński

Autor: Jacek Miklasiński

Dodano: 8 października 2019
Dokument archiwalny
Dostosowanie warunków przeprowadzania egzaminu

Katalog dostosowań warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty uczniów mających trudności adaptacyjne związane w wcześniejszym kształceniem za granicą obejmuje cztery pozycje. Sprawdź, z jakich warunków przeprowadzania egzaminu mogą skorzystać.

Na podstawie art. 9a ust. 2 pkt 10 lit. a tiret trzecie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz.U. z 2018 r. poz. 1457, ze zm.) dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej wydał komunikat zawierający o szczegółowych sposobach dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty do potrzeb:

  • zdających ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
  • uczniów, o których mowa w art. 165 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (cudzoziemców).

Uczniowie lub słuchacze, którzy mają trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą (na podstawie pozytywnej opinii rady pedagogicznej) mogą korzystać z następujących warunków przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty w roku szkolnym 2019/2020:

  1. Przedłużenie czasu, o którym mowa w pkt 17. Komunikatu, w zależności od potrzeb.
  2. Przystąpienie do egzaminu w oddzielnej sali.
  3. Zastosowanie szczegółowych zasad oceniania rozwiązań zadań otwartych z języka polskiego, jak dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, jeżeli zachodzi taka uzasadniona potrzeba, w porozumieniu z dyrektorem właściwej okręgowej komisji egzaminacyjnej.
  4. Możliwość korzystania ze słownika dwujęzycznego (polsko-obcojęzycznego i obcojęzyczno-polskiego) w wersji papierowej lub elektronicznej (dotyczy egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego i matematyki). Słownik zapewnia szkoła lub uczeń.
Zapamiętaj! Sposoby dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty w roku szkolnym 2019/2020 określa w swoim komunikacie dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.
  • Komunikat dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z 6 sierpnia 2019 r. w sprawie szczegółowych sposobów dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty w roku szkolnym 2019/2020.
Dodano: 8 października 2019

Autor: Jacek Miklasiński

Wieloletni nauczyciel, dyrektor szkoły i wizytator kuratorium oświaty

Tematyka

Sprawdź inne serwisy