Gdy agresja i przemoc są wołaniem o uwagę. Jak reagować i wspierać ucznia, który używa zachowań trudnych, by zyskać kontakt z dorosłym?

Natalia Perek

Autor: Natalia Perek

Dodano: 16 grudnia 2025

Krzyczy i piszczy, popada w konflikty, prowokuje bójki lub wręcz przeciwnie – zgłasza ciągle lęk, smutek lub bóle brzucha. Efekt jest podobny. Nauczyciele i rodzice koncentrują na dziecku swoją uwagę. Kiedy dzieci używają zachowań trudnych, by przywołać do siebie dorosłych? Jak je wspierać, by potrafiły komunikować się w konstruktywny sposób?

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Dlaczego agresja i bunt mogą być sposobem dziecka na zdobycie uwagi dorosłego?
  • Po jakich sygnałach nauczyciel może rozpoznać, że trudne zachowania ucznia są próbą nawiązania relacji, a nie „złą wolą”?
  • Jak reagować na agresję ucznia, jednocześnie stawiając granice i nie odbierając mu poczucia bycia ważnym?
  • W jaki sposób budować codzienny kontakt i relację z uczniem, aby nie musiał sięgać po zachowania destrukcyjne?
  • Jakie formy wsparcia psychologiczno-pedagogicznego warto zaproponować uczniowi i jego rodzinie, gdy agresja utrwala się jako sposób komunikacji?

Pozostało jeszcze 92% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 16 grudnia 2025

Autor: Natalia Perek

Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.
Sprawdź inne serwisy