Mimo dynamicznego rozwoju w ostatnich latach obiektywnych metod diagnostycznych (RM, fRM, TC, USG, EEG) oraz różnorodnych metod terapeutycznych określenie rodzaju i jakości zaburzeń oraz deficytów neurorozwojowych jest zadaniem trudnym. Wieloaspektowo złożona jest także interpretacja obserwowanych u dziecka objawów. Składają się na nią czynniki wrodzone, rozwojowe i środowiskowe. Dziecko przechodzi przy tym przez poszczególne fazy rozwoju odruchowego, które są ściśle powiązane z procesami dojrzewania w ośrodkowym układzie nerwowym (o.u.n.). W diagnostyce SI ocenie, głównie jakościowej, podlegają tylko te reakcje, które mają istotną wartość diagnostyczną w aspekcie dojrzałości kontroli posturalnej i równoważnej. W artykule omówiono znaczenie odruchów neurologicznych w integracji sensorycznej w kontekście zarówno normatywnego, jak i zaburzonego ich rozwoju.
Z artykułu dowiesz się:
- Czym są i jak ewaluowały odruchy neurologiczne w świetle wiedzy neurobiologicznej?
- Co i jak badają terapeuci SI w ocenie odruchów neurologicznych w ramach SI?
- Nad czym i w jakim rozumieniu pracują terapeuci integracji sensorycznej w terapii zaburzeń rozwoju odruchów neurologicznych?
Pozostało jeszcze 91% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Izabela Gelleta
Magister fizjoterapii, specjalista rehabilitacji ruchowej I-go stopnia z 30-letnim doświadczeniem w pracy terapeutycznej oraz dydaktycznej z niemowlętami, dziećmi, młodzieżą i dorosłymi. Terapeuta metod neurorozwojowych: NDT-Bobath, PNF i Integracji Sensorycznej. Pedagog i wykładowca akademicki na Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie oraz dydaktyk na studiach podyplomowych, szkoleniowiec. Autorka programów szkoleniowych oraz materiałów instruktażowych, autorka/współautorka publikacji naukowych oraz artykułów w czasopismach zawodowych, prelegentka na konferencjach naukowych.